Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

wie kan mij helpen?

Wie kan mij helpen met de kernwoorden te vinden voor onze faculteit techniek? Op 19 maart hebben we binnen ons directieteam van techniek een bespreking over de strategie van onze faculteit voor de toekomst. Hoe gaan we ons profileren de komende jaren met de beperkte middelen die we hebben? Wat doen we wel, wat doen we niet? Daarvoor zijn we erg geinteresseerd in hoe medewerkers, studenten en de buitenwereld naar onze faculteit kijkt. Welke kernwoorden passen daarbij? Dat kan zowel positief als negatief zijn, en liefst ook waarom. En natuurlijk ook graag hoe mensen vinden dat onze faculteit er in de toekomst uit zou moeten zien. Bijvoorbeeld: ik ben student, kernwoord voor nu zou zijn: geel, omdat alle meubels in de faculteit geel zijn, maar in de toekomst zou hij blauw moeten zien.

Als ik naar Hans had geluisterd zou ik nu natuurlijk op twitter moeten zitten, dan was dit eens stuk makkelijker gegaan. Maar misschien dat het ook langs deze weg lukt. Zouden de mensen die deze blog lezen mij willen helpen, en dit bericht willen doorgeven,  en willen terugkoppelen? Ben benieuwd of dit gaat werken. Mensen kunnen natuurlijk ook een berichtje sturen naar mijn HANaccount: ella.hueting@han.nl

maart 6, 2010 - Posted by | Uncategorized

28 reacties »

  1. Pak een aantal strategische beleidsstukken en haal die door wordle.Net. Speel een tijdje hiermee en sta verbaasd 🙂

    Reactie door Peter Wassenaar | maart 6, 2010

  2. Beste Ella,

    Ik weet te weinig van deze faculteit om echt ’n toegevoegde waarde te kunnen leveren, dus eerste stap zou zijn, wat doen jullie zoal nu? Aan welke producten werken jullie? Speelt design/user interactie ’n belangrijke rol?
    Kijk waar jullie eigen kracht zit en ga dan vanuit de maatschappij kijken (‘van buiten naar binnen’) waar behoefte zou kunnen liggen, denk hierbij aan thema’s als vergrijzing, meer behoefte aan zorg, voortschrijdende digitalisering etc.

    Maar misschien zoeken jullie echt iets anders en maken jullie alleen maar kookgerei oid 😉

    Greetz en succes,
    Monique Roosen

    Reactie door moniqueroosen | maart 6, 2010

  3. @peter ja dat is leuk voor de huidige stand van zaken. Heel mooi dat wordle. Maar ik denk dat Ella vooral ook de toekomst in beeld wil krijgen. En dat is wat lastiger met Wordle 😉

    Reactie door Hans Mestrum | maart 6, 2010

  4. Uhh nounee! als je de strategische plannen (dus Niet de tàctische en operationele) pakt dan zou je tesamen met de Mission statement een venster, Visie op de toekomst moeten hebben!

    Reactie door Peter Wassenaar | maart 6, 2010

  5. als het gaat om inspiratie rondom kernwoorden is http://www.womima.com een goed hulpmiddel.

    Het gebruik van de site is gewoon gratis, je kunt daar mensen ook zelf op laten associeren. Als je een begeleide sessie wilt waarin we specifieke doelgroepen laten associeren dan kan dat ook, maar dan brengen we wel kosten in rekening. Als het iets voor je is komen we graag kennismaken.

    In ieder geval, veel succes met je profilering!

    Reactie door Karel Wijne | maart 6, 2010

  6. @karl wijne dat is een mooie applicatie. Zeker wanneer je ook de weergave verandert en er plaatjes bij komen

    Reactie door Hans Mestrum | maart 6, 2010

  7. Inderdaad lastig te beantwoorden zonder veel kennis van de context. Toch een poging uit de losse pols: multidisciplinair, relatie vakinhoud-didactiek-technologie, leven lang leren, verbinding informeel-formeel leren, binnen-buitenschools leren, leren in netwerken, nieuwe product-marktcombinaties.

    Reactie door Wilfred Rubens | maart 6, 2010

  8. Dag Ella,
    De COCD-box kan je goed helpen (http://www.cocd.org/nl/node/53). Ik heb hierover al eens eerder een post op je weblog gezet. André Weber is practioner dus zou je hierbij kunnen helpen (hij kent je faculteit). Bij de opleiding Communicatie hebben het al eens op opleidingsniveau gedaan en het werkt geweldig goed. Bekijk ook eens de filmpjes Did you know? op Youtube (staan ook op mijn blog Scoolinnovation).

    Reactie door masjavanfruchten | maart 6, 2010

  9. Ik sluit me aan bij de ‘losse pols’ van Wilfred Rubens. Mogelijk interessante aanknopingspunten voor ontwikkelingen in het onderwijs in relatie tot maatschappij&zo kun je vinden via
    http://www.helikon.nl/page42/events/educationfuturesnl.html

    Reactie door Rick Slagter | maart 7, 2010

  10. hartelijk dank voor alle reacties. De genoemde sites kende ik niet en bieden inderdaad veel inspiratie.
    @hans: dank voor het doorsturen van mij bericht naar jouw relaties
    @peter: ik denk dat we deze methode goed kunnen gebruiken als we de kernwoorden geinventariseerd hebben.
    @Monique: de kreet design/userinteractie is wel een heel mooie voor iemand die niet precies weet wat we doen. Dat duidt mi echt de kern van het vraagstuk waar we nu voorstaan. En ja, als er voldoende nieuwe technologieen in zitten maken we ook keukengerei 😉
    @Karel: Womima lijkt wel wat op Wordle. ga ik ook eens proberen.
    @Wilfrid en Rick: dank voor de input. vooral de relaties die Wilfrid legt vind ik interessant, zoals bijv. formeel/informeel leren. Die nemen we zeker mee.
    @masja: die cocd box ga ik zeker proberen. Laat je nog wel weten.

    Reactie door ella hueting | maart 7, 2010

  11. Ha Ella,

    hierbij een aantal kernwoorden die ik kan bedenken:

    Vakmensen – studenten die afstuderen bij FT zijn echt vakmensen, specialisten of generalisten, met een brede blik op de wereld, ondernemend, met oog voor duurzame producten en oplossingen

    creativiteit – met een creatieve faculteitsdirecteur, een hogeschool die creativiteit hoog in het vaandel heeft en Arnhem als creatieve stad kan creativiteit als kernwoord niet ontbreken lijkt mij

    (kennis)delen en verbinden – ik denk dat er voor faculteit techniek veel kansen liggen in het leggen van verbindingen met andere vakgebieden en (kennis)delen. hbo-ers kunnen een sterke rol spelen in het vinden van nieuwe toepassingen, bv van bestaande techniek in andere vakgebieden, denk aan de zorg. Als studenten van Faculteit Techniek meer worden gestimuleerd om samen te werken met de studenten van faculteit gezondheid gedrag en maatschappij kunnen er mooie dingen ontstaan. Idem in samenwerking met Fac educatie (projecten kinderen en techniek).

    inspireren – laat meer zien wat docenten en studenten doen. Door alle films, blogs en tweets van Hans Mestrum zien we heel veel. Maar het zou mooi zijn als ook docenten en studenten social media gebruiken en laten zien wat er binnen de HAN gebeurt. Ook relaties (stage- en afstudeerbegeleiders, leden van examencies ed kunnen via social media met ons delen waar studenten aan werken of wat voor waardevolle medewerkers onze oud-studenten zijn. ZO kun je de technische beroepen bekender maken en dan kan iedereen zien dat techniek niet saai is maar uitdagend, innovatief en creatief, open, verrassend, ondernemend, dat het veel kansen geeft, etc.

    luisteren – waar heeft de maatschappij behoefte aan – wat voor soort medewerkers zoeken bedrijven en instellingen. Ook luisteren naar studenten – hoe willen ze leren, hoe willen ze blijven leren (ook als ze al werken). Aan wat voor vervolgopleidingen hebben onze alumni behoefte.
    En bij ontwerpen van nieuwe producten -stimuleer studenten om naar mensen toe te gaan en te vragen waar behoefte aan is of waar iemand een probeelm mee heeft wat je kunt oplossen. De rollator met tomtom was een mooi voorbeeld, maar er is bij bv gehandicapten en senioren veel behoefte aan oplossingen voor soms schijnbaar eenvoudige problemen, daar kunnen innovatieve studenten iets bijdragen wat ook veel maatschappelijke waarde heeft.

    Ik denk nog even verder. Als ik meer heb mail ik je.

    Hartelijke groet,
    Justine

    Reactie door Justine | maart 7, 2010

  12. 01. passie, creativiteit, nieuwsgierigheid moed 🙂

    02. designing sustainable change
    03. educating sustainable designers

    04. designing a sustainable tomorrow
    05. designing a sustainable future
    06. shaping a sustainable future
    07. educating sustainable future shapers

    08. educating social shapers
    09. educating social future shapers

    10. the talent investment company
    11. the social talent investment company
    12. the social talent learning society
    13. the instrinsic power investment company
    14. intrinsic power investors

    15. intrinsic techno learning society
    16. educating techno philosophers

    17. social techno wisdom
    18. social techno wisdom school of art 🙂

    Reactie door denkbeeldenstorm | maart 7, 2010

  13. Als student CMD:

    – Combinatie Communicatie + Informatica: Wat een communicatiestudent bedenkt kan ontwikkeld worden door informatici of andersom. Vrijwel uniek in Nederland en tot nu toe misschien een gemiste kans om veel beter in te zetten. Niet alleen concepten of losse websites afleveren maar marktklare websites met meerwaarde en sterk achterliggend concept.

    – Hip: qua ruimtes probeert de faculteit op sommige plekken hip en design te zijn (lounge en ‘het treintje’ – waar ooit de vissenbak stond). Deze twee ruimtes stralen echter totaal niet door op de rest van de school. Zowel qua verdere aankleding als qua inhoud. De hipheid van de lounge die voor een gedeelte mijn keuze voor de ICA heeft bepaald (school oogde veel hipper dan anderen) heb ik tijdens mijn studie niet teruggevonden. Ik vind veel dingen op de faculteit outdated voelen en heb niet het gevoel innoverend bezig te zijn of hiervoor gestimuleerd te worden.

    – Innovatie: zoals hierboven staat gebeurt dit naar mijn gevoel te weinig, maar kan er wel meer op gestuurd worden. Er valt nog genoeg te innoveren! Laten we bijdragen aan de Innovatieprijs die de HAN heeft gewonnen.

    Verder kan ik zo snel niets bedenken. Hoop dat het helpt.

    Reactie door Martijn | maart 8, 2010

  14. Volgens mij (en Guido) dienen er broedplaatsen te komen. Het onderwijs als broedplaats. Bekijk de video van Peter Camp, schrijver van ‘De Broedfactor’:
    http://denkbeeldenstorm.nl/2010/03/een-tweetje-de-broedfactor/

    Reactie door Hans Mestrum | maart 9, 2010

  15. Ik ben docent Engineerning. Kernwoorden voor mij is “2025” een korte PR-slogan kan zijn “FT-HAN oog voor jouw toekomst” Uiteindelijk is onze missie de beroepsbevolking voor 2025 op te leiden. Studenten van vandaag trekken over 15 jaar onze economie. Het beeld wat wij als FT nu scheppen kan over 15 jaar werktelijkheid worden.

    Reactie door Jeroen van Elburg | maart 12, 2010

  16. Hallo Ella,
    Als je het benaderd vanuit de kant die het onderwijs op zou kunnen gaan zou eens kunnen kijken bij Surf. Zij hebben (en werken nog steeds) aan scenario’s voor de toekomst en dan in het bijzonder de Digitale Leer- & Werkomgeving van Studenten en Medewerkers in het Hoger Onderwijs (voor 2020). SURFfoundation heeft begin 2008 het initiatief genomen om samen met de Nederlandse hogeronderwijsinstellingen te werken aan de ontwikkeling van toekomstscenario’s voor het hoger onderwijs. Er is gewerkt aan de ontwikkeling van vier toekomstscenario’s, die elk een schets geven van de inrichting van het hoger onderwijs in 2020 en de consequenties daarvan voor de digitale leer- en werkomgeving. De gevolgde werkwijze binnen de scenariostudie als ook de 20 drijvende krachten die van invloed zijn op het hoger onderwijs op weg naar 2020, zijn beschreven in een rapport (http://www.kenniscentrumonderwijsopvoeding.hva.nl/content/kenniscentrum/lereneninnoveren/documenten/Toekomstscenarios%20DLWO2020%20SURF.pdf).

    Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2008 zijn de vier verschillende scenario’s gepresenteerd in de vorm van kranten en filmpjes. De kranten, met als verschijningsjaar 2020, hebben elk een eigen naam overeenkomstig met het gepresenteerde toekomstperspectief:

    * De Luchthaven
    * Het Warenhuis
    * De Beurs
    * De Supermarkt

    Via mijn eigen blog (http://vanpoptaupdates.blogspot.com/2008/11/back-to-future.html) en een wat uitgebreidere bijdrage via HANovatie (http://www1.han.nl/insite_new/hanovatie/content/item.xml?id=20954) is een poging gedaan om dit ook binnen de HAN op te pakken. Dit is tot op heden slechts deels gelukt.

    Ik ben echter van mening dat met name de 20 drijvende krachten een goede input vormen om een discussie te voeren over de toekomst van de faculteit Techniek.

    Reactie door Esther van Popta | maart 12, 2010

  17. Hi Jeroen, dank voor je reactie. Je hebt gelijk: onze primaire taak is om studenten voor de toekomst op te leiden. Zij zijn onze helden van de toekomst. Blijft natuurlijk altijd de vraag: hoe doe je dat het beste? Moeten we ons juist versmallen en al ons geld inzetten op een paar opleidingen, of juist breed blijven?

    Groet,

    Ella

    Reactie door Ella Hueting | maart 14, 2010

  18. De keuze die we hierin maken is aan ons. Waarbij onze stakeholders een belangrijke rol spelen. Visie op de toekomst is daarbij belangrijk. Kijken naar trends, high-end bedrijven, e.d. heeft in het verleden geholpen om verder dan een paar jaar vooruit te kijken. Persoonlijk zie ik multidiscipline met duidelijke inhoudelijke accenten van groot beland, maar dat is mijn persoonlijke visie en die wordt niet door iedereen gedragen. Denk aan opleiding versus domein accreditatie. Vanuit mijn vorige job als advisereur machineveiligheid heb ik een gebrek aan attitude gezien. Sterke polarisatie waarbij de vinger vaak naar een ander wordt gewezen wanneer het over verantwoordelijkheden ging. Werken aan attitude zou wel eens interesant kunnen zijn. Denk ook aan ons (lectoraar industrial safety) project om de competentie van het “bewust omgaan met risico’s bij het uitvoeren van de beroepstaak” HBO-breed te bevorderen. Minder opleidingen met keuzevrijheid op inhoud zou een model kunnen zijn denk bij engineering aan één opleiding die opleidt tot de vijf (maar wellicht ook wel veel meer) beroepsprofielen. Wanneer we in de basis naast conitieve ontwikkeling werken aan attitude en leren leren zou de latere fase van de opleiding wel eens meer kleur kunnen krijgen, en wellicht ook een hoger niveau kunnen bereiken.

    Reactie door Jeroen van Elburg | maart 16, 2010

  19. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ella.
    Feestelijk dag gewenst.

    Reactie door Masja | maart 17, 2010

  20. Van harte.

    Reactie door Ella is Jarig! | maart 17, 2010

  21. Ella, van harte proficiat met je verjaardag. Gezellige dag vandaag!

    Reactie door Martine | maart 17, 2010

  22. Ella, allereerst gefeliciteerd!

    Dan, (de toekomst blijft maar komen):
    Bekijk eens de slideshare presentatie van @moravec op
    http://denkbeeldenstorm.nl/2010/03/tip-vanvoor-de-meester/.
    In zijn presentatie legt hij uit wat de verschillen zijn tussen bestaande onderwijsprincipes die vooral gebaseerd zijn op kennis uit het verleden en zijn ‘Education 3.0’ visie over onderwijs dat zich vooral richt op de toekomst.

    Moravec is een discipel van de mede door zijn TED-Talk alom bekende Ken Robinson.

    Ik zou Moravec hierbij eigenlijk wel willen voordragen als kandidaat voor een HAN Masterclass. Hij heeft al enkele goede contacten in Nederland waaronder met http://www.knowmads.nl. De term ‘Knowmads’ komt geloof ik van hem en hij zit bij Knowmads in de ‘advisory board/board of recommendation’.

    “A Knowmad is a nomadic knowledge worker – that is, a brave, responsible, creative, imaginative person who can effect change and work with anybody, anytime, anywhere.
    Knowmads can instantly reconfigure environments and apply their knowledge at different levels in multiple contexts.”
    aldus John Moravec.

    Wij proberen deze uitgangspunten vorm te geven in http://www.eentweetien.nl

    Reactie door denkbeeldenstorm | maart 17, 2010

  23. Lieve Ella,

    Gefeliciteerd met deze prachtige leeftijd!
    Je merkt er verder helemaal niets van :-)))
    Een hele fijne dag gewenst!!!

    Hartelijke groetjes,
    Roy en Lydy

    Reactie door Roy en Lydy | maart 17, 2010

  24. Hoi Ella,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

    Groetjes,
    Danny en Bianca

    Reactie door Danny en Bianca | maart 17, 2010

  25. Hallo Ella,

    Een link naar de koers van Fontys Techniek: http://www.scienceguide.nl/201003/fontys-houdt-techniek-(nog)-in-de-lucht.aspx
    Met Marcel aan het roer kiezen zij voor een meer regionale benadering. Concurrentie?

    Groet,
    Esther van Popta

    Reactie door Esther van Popta | maart 17, 2010

  26. Gefeliciteerd Ella. Leuke dag gewenst. En natuurlijk nog vele creatieve en inspirerende jaren. Groet, Meta

    Reactie door Meta Xionis | maart 17, 2010

  27. Ha Ella,

    Van harte gefeliciteerd en nog vele duurzame jaren toegewenst!

    Frits

    Reactie door Frits Schultheiss | maart 17, 2010


Plaats een reactie