Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

“Een HBO’er moet kunnen voorspellen”

href=”https://creatieveverbindingen.files.wordpress.com/2014/03/foto4.jpg”>foto4

Sinds enkele weken werk ik dus bij Fontys School of Engineering en School of Automotive. Het is een prachtige omgeving voor studenten om te leren met veel labfaciliteiten. Als je het gebouw binnenkomt betreed je meteen het Walhalla van de techniek. Anders is het gesteld met mijn kamer op de eerste verdieping. Niets mis mee als werkplek. Maar mijn gasten zouden net zo goed een willekeurig ander kantoor binnen kunnen lopen, en zouden het verschil niet merken. Hoe kan ik mijn gasten meteen laten zien dat we in een techniekomgeving zitten? Docenten en studenten heb ik gevraagd om attributen die mijn kamer een technischer uitstraling geven. Vorige week kwam Jan van Eck al met zijn fast energy: een lampje waar de batterij inzit.
Deze week kwam Peter Leijten mijn kamer inrijden met een karretje, waarop een doos vol met aansprekende ontwerpen. En ik kreeg er ook zomaar een les ‘statisch bepaald construeren’ bij. ‘Wat maakt ASML zo sterk?’ vraagt hij? En dan begint hij met het uitpakken van zijn doos: melkpakken, metalen constructies, en allerlei objecten waarvan ik niet weet wat ze betekenen. Peter begint mij uit te leggen aan de hand van een melkpak. Ieder voorwerp heeft 6 vrijheidsgraden: 3 verplaatsingen, 3 rotaties. En soms nog een inwendige vrijheidsgraad. Aan de hand van het melkpak laat hij het me zien: hij beweegt het melkpak vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en draait het. Allemaal vrijheidsgraden. Die interne vrijheidsgraad laat hij zien aan de hand van een pak, waarvan in de onderkant als het waren 2 klapdeuren gesneden zijn. ‘Kijk, als dit nu een laadbak van een vrachtwagen is, en daar staan allemaal tv’s in. Dan wil je de deuren openen. Dat lukt niet als de vrachtwagen met een achterwiel op de stoep parkeert en de deuren klemmen omdat ze binnen de wanden liggen en niet tegen de wanden. Het gat van de opening krijgt een ruitvorm.’
Ik leer. Peter heeft verschillende constructies met melkpakken meegenomen om me te illustreren hoe het werkt. . ‘Papier is zo’n mooi materiaal. Juist omdat het niet zo hard is kan je met een papieren constructie precies zien wat er gebeurt. ‘
Hij gaat verder. ‘Dit is een spriet. Een spriet legt 1 graad van vrijheid vast’ legt hij uit. ‘In dit geval heb je 3 sprieten nodig zodat het vlak een X-Y as beweging kan maken. Daarom hebben ingenieurs zo’n hekel aan terrastafels met 4 poten. Die wiebelen altijd. Dan moet je er zo’n bierviltje onderschuiven.’ Ja, dat beeld herken ik.

asml     ‘Bij ASML willen ze op de nanometer op de goede plaats uitkomen. De plaat, wafer, moet op zijn plaats blijven liggen. Ook onder veranderende omstandigheden. Ze maken gebruik van een thermisch centrum.’

Het plateau, waarop de wafer ligt, staat op 3 sprieten, terwijl het thermisch centrum op zijn plaats blijft. De sprieten zijn zo ontworpen dat ze geen spanningen in het plateau brengen.
‘En dit is een demonstratiemodel dat een student heeft gebouwd. Deze constructie geeft een uitslag op basis van veerstijfheden. Hier kan je goed de uitslag zien als je de spriet beweegt. De uitslag mag niet te klein zijn, want dan kan je het niet zien met het blote oog en dan is het geen demonstratiemodel meer. ‘

foto 3

‘Onze 4e jaars studenten werktuigbouwkunde, bij het Leonardoproject, rekenen in detail aan constructies zoals bij bedrijven als VDL en ASML dat doen en krijgen actief ondersteuning van die bedrijven. Een bedrijf moet weten wat er gebeurt als je iets aan de parameters verandert. Een HBO’er moet kunnen voorspellen.’
Heerlijk, om iets ingewikkelds op een simpele manier uitgelegd te krijgen. Dat is de kunst van goed docentschap.

maart 30, 2014 - Posted by | les |

2 reacties »

  1. knap uitgelegd; maar ik heb toch 1 vraag ”waarom hebben de meeste tafels toch 4 poten? ” Leuk verhaal! Menno

    Reactie door menno | maart 31, 2014

  2. Mooie les constructieprincipes.

    Reactie door heinadriaan | maart 31, 2014


Geef een reactie

