Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

De ideale docent en de multivibrator

 

 afscheid wouter oosthuizen

Ruim  25 jaar heeft hij bij ons gewerkt: Wouter Oosthuizen, docent Elektrotechniek bij Fontys Hogeschool Engineering.  Afkomstig van Philips, zoals veel van onze collega’s. Ik ken hem pas een jaar; tijdens zijn afscheid leer ik hem eigenlijk pas echt kennen. Geliefd door zijn collega’s en studenten; een gangmaker. Veel van zijn collega’s en ook studenten waren dan ook aanwezig. Mooie woorden van zijn teamleider, met anekdotes die ik niet altijd kan plaatsen, maar zijn collega’s en de studenten blijkbaar wel, gezien de lach der herkenning. Ze hebben een lied voor hem gemaakt:

‘Ja, voor de studenten stond hij altijd klaar

Verzorgde een barbecue, gewoon elk jaar

En als er eens iemand een collega niet vond

Dan ging Wouter zoeken, kruipend over de grond’

Achteraf licht hij mij toe: “Met veel docenten op één kamer is gezellig, maar ook erg storend. Ons werd (en wordt) steeds in enquêtes duidelijk gemaakt dat we bereikbaar en studievriendelijk moeten zijn. Op zich juist, maar als een student, op zoek naar een collega, je langdurig afleidt dan is zoeken onder de bureaus ook een mogelijkheid ….🙂.”

En zoals het een goede docent betaamt, wil hij me tot op het laatste moment iets bijbrengen. Hij heeft een cadeautje voor me meegebracht: een gefreesd stuk staal in de vorm van een gezicht.  Zijn ogen knipperen geel en groen: een a-stabiele multivibrator.  Een multidisciplinaire samenwerking tussen werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Want hij weet dat ik van gadgets houd, en van cross-overs. Thuis zoek ik het op: een multivibrator is een elektronische schakeling die de basis vormt voor een aantal eenvoudige twee-toestanden-systemen zoals knipperlichten. Wouter: “ Jaren hebben we getracht meer vrouwelijke studenten te interesseren voor onze opleidingen.   Eens per jaar werd er dan een ‘meisjes-doe-dag’ georganiseerd. Zij mochten dan zelf de   schakeling solderen. “ Ik dacht het al: een vrouwending dus, deze multivibrator.

multivibrator1

Zijn bedankje ontroerde mij: “

“Beste Ella en Frank,

Bedankt voor jullie sympathieke toespraken, gisteren bij mijn afscheid.

En ook voor de mogelijkheid om de receptie op de ‘werkplek’ te laten plaatsvinden.

Het gaf nauwelijks verstoringen van de reguliere lessen.”

Tja, tot op het laatste moment blijft het onderwijs voorgaan. En zo hoort het ook.

Er werd veel gelachen, en af en toe ook een traantje weggepinkt….

 

 

maart 5, 2015 - Posted by | bijeenkomst | ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

