Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Een ander boek

Bij onze laatste verhuizing bedachten we dat het aardig zou zijn om een echte bibliotheek in ons huis te maken en de boeken van onze huiskamer naar de bibliotheek te verhuizen. Maar de huiskamer was niet meer wat hij was. Er ontbrak iets. En dat iets waren onze boeken. De boeken waaraan al die herinneringen gekoppeld zijn: gelezen toen ik zwanger was, gekregen van mijn ouders voor mijn eindexamen, gekocht van mijn eerste salaris, enz. enz. Daar kwam nog eens bij dat de bibliotheek binnen de kortste keren weer te klein bleek en we de boeken weer in dubbele rijen in de boekenkast hadden staan, zodat je nooit meer iets kan vinden als je het zoekt. Bovendien: een boekenkast is er niet alleen om boeken in op te zoeken, maar juist ook om naar te kijken, te genieten, er af en toe een boek uit te pakken en te bladeren. En indruk te maken op je intellectuele vrienden. Dus…sinds twee weken hebben we weer een boekenkast in de huiskamer. We genieten ervan. Dagelijks. We durven onze intellectuele vrienden weer uit te nodigen. Afhankelijk van wie er komt, halen we onze filosofie- design- of kunstboeken uit de bibliotheek en zetten die in de boekenkast in de huiskamer.

Natuurlijk voeren wij ook de discussie over het digitale boek. Zeker sinds we een iPad hebben zodat het sleuren met 20 boeken in een koffer op vakantie niet meer hoeft. Daar komt bij dat ik helemaal geen moeite heb met het lezen van een krant of boek op het scherm. Sinds kort hebben we ontdekt dat het ook erg leuk is om tegelijkertijd hetzelfde artikel in de krant te lezen. Dan weet je tenminste waar je partner om lacht terwijl hij leest, en hoef je niet te wachten tot hij de krant uitheeft. Je kan gewoon meelachen. Of niet, want we zijn het natuurlijk lang niet altijd met elkaar eens en kunnen ook niet altijd om dezelfde dingen lachen, wat dan weer boeiende discussies oplevert. Dit week-end hebben we dan ook besloten om de abonnementen op onze kranten om te zetten in alleen de digitale versie. Ook heel milieuvriendelijk. Dat scheelt zo weer een paar bomen per jaar. Maar misschien wel het allerbelangrijkste: we zijn af van al die stapels kranten die ik, tot ergernis van de rest van de familie, overal op stapels heb liggen omdat er nog iets leuks in staat dat ik wil bewaren.

Veel mensen denken dat het boek nooit zal verdwijnen. Daar ben ik het niet mee eens. Dat komt wellicht omdat ik deze cartoon van Fokke en Sukke ken en niet geassocieerd wil worden met een niet veranderingsgezinde, ouderwetse monnik die niet gelooft in de boekdrukkunst:

 

 

 

 

 

 

Maar mooie boeken zullen wel blijven bestaan: op mooi papier, mooi ingebonden. Studenten van ArtEZ maakten er een project over en de resultaten ervan tref je aan in het Meermanno museum in Den Haag. Eens een ander boek lezen?

Om voor mij onbegrijpelijke reden kan ik ineens niet meer doorlinken in de tekst. Hieronder dan ook de links naar de website van het andere boek en de tentoonstelling in het Meermanno museum:

http://www.meermanno.nl/index/-/p-710

http://www.hetandereboek.net./

februari 27, 2011 - Posted by | tentoonstelling | ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

