Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Waarschuwing: hier komt de prestatiegeneratie

In plaats van een nieuwjaarswens stuurde Youngworks dit jaar aan haar relaties een nieuwjaarswaarschuwing. ‘Pas op: in 2011 kan jouw baan zomaar op het spel komen te staan als het aan de ‘Prestatiegeneratie’ ligt. Deze ondernemende jongeren staan te rammelen aan de poorten en te popelen om misschien wel jouw plek in te nemen.’ Young Works is HET bureau op het gebied van jongerencommunicatie en ik werk al een aantal jaar met ze samen. Huub Nelis en Yvonne van Sark hebben al eerder het boek Puberbrein binnenstebuiten geschreven. Hun recentste publicatie die ik vandaag ontving is De Prestatiegeneratie. In dit boekje beschrijft Young Works de enorme prestatiedrang onder jongeren. En ook de drive van jongeren om al op jonge leeftijd te gaan ondernemen. Tal van voorbeelden worden aangedragen. Jongeren zijn zelfverzekerd en zelfbewust. Zij vinden zich speciaal en daardoor zijn ze initiatiefrijker. Hun ouders (mijn generatie dus) stimuleren dat. Voortdurende worden kinderen in hun bijzonderheid bevestigd. Jongeren moeten gestimuleerd worden en daarom krijgen ze veel complimenten, zeggen ouders vaak tegen hun kinderen hoeveel ze van ze houden.

Het boekje prikkelt mij enorm. Ik vraag me af waarom. Ik herken er veel van in mijn omgeving en op de onderwijsinstellingen die ik ken. Tegelijkertijd ken ik ook veel jongeren die niet tegen die druk kunnen. En die daardoor juist onderpresteerders worden. Ook die groep wordt door Young Works beschreven in de keerzijde van deze ontwikkeling. Waar Young Works het niet over heeft is dat steeds minder jongens hoger onderwijs volgen en steeds meer meisjes. Hoe verklaren we dat dan? Wellicht door een latere pubertijdontwikkeling van jongens? De feminisering van het onderwijs? Young Works heeft eerder interessant onderzoek gedaan naar de verschillende types beta-studenten. Daarin onderscheiden zij de geinteresseerde generalist, de non-beta, de carriere-beta en de concrete beta. Het is een onderscheid tussen jongeren die op jonge leeftijd al precies weten wat ze willen en gefocust zijn en jongeren die dat nog niet weten en ook nog niet weten wat hun passie is. Het zou mij niets verbazen als dit onderscheid niet alleen voor beta-studenten opgaat maar voor alle jongeren. En dan, weer terugkomend op De Prestatiegeneratie: zou dit niet vooral gaan over jongeren die al precies weten wat ze willen. En door ons teveel op hen te richten, verliezen we dan niet een hele groep die juist die extra aandacht en zorg nodig heeft? Vooral ook jongens? Daar ligt volgens mij nog een mooie rol voor mijn generatie, de verloren generatie (afgestudeerd in de jaren ‘ 80): zorgen dat we iedereen binnen de boot houden.  Het risico ligt op de loer dat de prestatiegeneratie een selffulfilling prophecy wordt. En daarmee dus ook degenen die niet tot die groep gerekend kunnen worden: de onderpresteerders.

Al bij al een interessante publicatie die veel stof tot nadenken geeft. En ook alleen al door zijn prachtige vormgeving erom gevraagd wordt aangeschaft te worden. En verder blijft het natuurlijk heerlijk om elke dag met jonge mensen te werken, hen helpen hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Dat te kunnen blijven doen is dan ook mijn eigen nieuwjaarswens.

januari 5, 2011 - Posted by | boek |

1 reactie »

  1. Hallo Ella

    Ik heb het boekje besteld.

    Ben benieuwd om het te lezen.

    Wellicht ga ik het gebruiken ter voorbereiding van de 2-daagse van het instituut bedrijfskunde binnenkort.

    Waar we het gaan hebben over diverse vormen van motivatie van studenten.

    Groeten en al het beste voor 2001!

    Jan

    Reactie door Jan Jansen | januari 6, 2011


Geef een reactie

