Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Het is tijd voor nieuwe creatieve verbindingen: ik vertrek bij de HAN

Met ingang van 1 september as, de start van het nieuwe studiejaar,  neem ik afscheid van de HAN.  Het was geen gemakkelijk besluit maar soms zijn er momenten in het leven dat je moet doen wat je hart je ingeeft, ook al doet dat pijn. Na 20 jaar bij de HAN wordt het tijd voor een nieuwe ‘uitdaging’. Met veel plezier kijk ik terug op de afgelopen 20 jaar dat ik bij de HAN gewerkt heb. Eerst als docent en afdelingsdirecteur bij de Faculteit Economie. Vanaf 2001 als directeur bij ICA, samen met Deny Smeets. En sinds 2007 bij de Faculteit Techniek. Het waren mooie ervaringen waar ik met fijne mensen heb mogen samenwerken: allemaal mensen met een passie voor het onderwijs. De afgelopen 3 jaar staan nu natuurlijk het sterkst op mijn netvlies en ik ben trots op wat we met de onderwijs- en onderzoeksteams bereikt hebben: tegen de stroom in toch een instroomgroei van zo’n 18%. Ook dit jaar zien we de instroom weer groeien. In absolute aantallen niet zoveel, maar in marktaandeel doen we het goed. Voor Autotechniek blijven heb moeilijke tijden, maar die hebben met veel inspanning en in een spannende tijd met veel bezuinigingen toch enorm aan de weg getimmerd. We hebben mooie accreditaties gehad, en hebben een goede naam bij bedrijfsleven en overheid, als je af mag gaan op het positieve instellingsportret, de innovatieprijs die we vorig jaar ontvingen en de tientallen prijzen die onze studenten en medewerkers in de wacht wisten te slepen. Ook bij de opening van het nieuwe studiejaar van de HAN zijn er weer enkele studenten en medewerkers van onze faculteit genomineerd. En 3 bacheloropleidingen met de grootste studenttevredenheid binnen de HAN in 2010 komen van onze faculteit.

Het is tijd voor iets anders en de komende periode heb ik ruimschoots tijd om daarover na te denken. Het moet in ieder geval weer iets met onderwijs zijn. Daar ontkom ik niet meer aan: aan het onderwijs heb ik mijn hart verpand. Het opleiden van jonge mensen, hen ondersteunen om hun talenten te leren ontdekken, is wat mij betreft het mooiste werk dat er bestaat. Op mijn 50ste verjaardag kreeg ik een prachtig boek  Wisdom van Andrew Zuckerman. Het begint met een uitspraak van Desmond Tutu: “One of the greatest gifts we can give to another generation is our experience, our wisdom. ” Dat is mijn passie.

Jos Coonen zal voorlopig mijn functie waarnemen, sinds november 2009 ad interim werkzaam bij onze faculteit op het gebied van financien en bedrijfsvoering. Ik heb hem leren kennen als een betrouwbare, deskundige en  hartelijke collega, met niet alleen oog voor bedrijfsvoering, maar ook voor onderwijs. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst van de faculteit. De basis is goed onderwijs en onderzoek. En met onze gepassioneerde medewerkers en enthousiaste en gedreven studenten gonst het van creativiteit.

En dan kom ik toch weer uit bij de techniek, communicatie en creatieve verbindingen. Want is het niet mooi dat de techniek het mogelijk maakt dat we digitaal kunnen communiceren, en creatieve verbindingen kunnen leggen in een netwerk dat we op een analoge manier niet zo uitgebreid hadden kunnen bereiken? Het is tijd voor nieuwe creatieve verbindingen.

augustus 23, 2010 - Posted by | boek |

3 reacties »

  1. Hoi Ella,

    Jammer dat je weggaat bij de HAN. Veel succes met alle nieuwe creatieve verbindingen en uitdagingen die op je pad komen.

    Gr Ingeborg

    Reactie door coolregion | augustus 25, 2010

  2. Jammer voor de HAN. Ik heb je ooit op de MER leren kennen als een goed benaderbare en betrouwbare afdelingsdirecteur. Succes met het vinden van een goede aansluitende stap.

    Reactie door Jeroen | augustus 25, 2010

  3. Hi Ella,
    Heel erg jammer dat je weggaat. Een gemis voor de HAN! Jij kent alle ins en outs inmiddels en alle klappen van de zweep, aangezien je in meerdere functies op meerdere plekken in de organisatie hebt gezeten. Deze ruime expertise komt je zeker van pas in jouw toekomstig arbeidszaam leven! Ik begrijp dat je deze in wilt blijven zetten t.b.v. van het onderwijs. Ook ik heb mijn hart aan deze sector verpand. Kijken wat het ons beiden brengt, deze stap in het diepe! Welicht gezellig om eens samen te lunchen binnenkort?
    Met hartelijke groet, Leonieke

    Reactie door Leonieke | september 6, 2010


Geef een reactie

