Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

De docent maakt het verschil!

Door alle taken die docenten erbij hebben gekregen de afgelopen jaren, lijkt het alsof wel eens vergeten dat de allerbelangrijkste taak van een docent lesgeven is. In de brede zin van het woord natuurlijk, om te voorkomen dat alleen de oude vorm van eenrichtingangsverkeer met de docent voor de collegezaal of de klas als lesgeven gezien wordt. Daarom is het vooral van belang dat een docent goed is in lesgeven. Het klinkt als een open deur, maar met alle docenttaken die erbij zijn gekomen, lijken die lestaken wel eens ondergesneeuwd te worden. En waarom is dat nu zo belangrijk? Omdat de docent de grootste invloed heeft op het leren van de student. Belangrijk is dus te weten wanneer een docent een goede docent is in de ogen van een student.

Al sinds jaren ‘onderzoek’  ik waarom studenten de ene docent nou wel goed vinden en de ander niet, enkele weken geleden nog gecheckt bij onze student FRleden. En steeds kom ik uit op hetzelfde lijstje. Studenten vinden een docent goed lesgeven als zij/hij: feed-back geeft op de resultaten (zowel positief als negatief), de studenten respectvol behandelt, consequent en duidelijk is, kennis van het vakgebied heeft en blijk geeft van praktijkervaring (let op: ik heb het hier over hbo-docenten), enthousiast is en goed bereikbaar.

Dit week-end kwam ik toevallig een artikel tegen van Geoff Petty over het werk van John Hattie. Hierin beschrijft hij wat de grootste invloed heeft op het leren van studenten. In de ranking staat

1.  feed back

2. students’ prior cognitive ability

3. instructional quality

Het is een gedegen onderzoek met meer dan 10 verschillende aspecten, waarbij wordt aangegeven in welke mate ze bijdragen aan het leren van de student. Uit het lijstje blijkt in ieder geval duidelijk  ‘DE DOCENT MAAKT HET VERSCHIL’. Niet alleen verplichte kost voor docenten maar ook voor hun leidinggevenden.

Zie ook onderstaand interview met Hattie. Alhoewel het hier volgens mij vooral gaat om leraren in het VO kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat hetzelfde opgaat voor docenten in het HBO.

mei 24, 2010 - Posted by | artikel, filmpjes |

6 reacties »

  1. Hallo Ella,

    Wat leuk dat je verwijst naar het materiaal van Hattie en zijn aandacht voor de rol van feedback in onderwijs. Het heeft mij o.a. geinspireerd om een promotieonderzoek te starten naar de meerwaarde van peerfeedback voor het onderwijs. 1 van de doelstellingen van mijn onderzoek is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs (binnen de HAN) en dan in het bijzonder reflectie en reflectief vermogen van studenten door de inzet van (E) peerfeedback.

    Binnenkort start ik binnen de HAN ook een weblog over mijn promotietraject.

    Esther van Popta

    Reactie door Esther van Popta | mei 25, 2010

  2. Hallo Ella en anderen,

    Ik ben het helemaal met je eens: de docent maakt het verschil. Ik wil naast de zaken die je al noemt, nog een andere eigenschap van een goede docent omschrijven en dat is zijn/haar eigen leergierigheid. Leerlingen/studenten reageren heel positief en presteren beter bij docenten die zelf impliciet en expliciet laten zien dat zij ook voortdurend bezig zijn nieuwe wegen te ontdekken, te onderzoeken en in hun werk in te zetten. Daarbij nemen zij ook nadrukkelijk ‘risico’s’ het ook niet allemaal van tevoren te weten.
    Groeten,

    Frits Roelofs

    Reactie door Frits Roelofs | mei 26, 2010

  3. Beste Frits,

    Dank voor je reactie op mijn blog. Het klinkt raar voor iemand die op een hogeschool werkt, maar ik denk echt dat we ons te weinig realiseren wat de mate is van invloed van een docent op het leren. En op de een of andere manier proberen we de prestaties van docenten te beinvloeden door allerlei fuzz er omheen. Goed bedoeld, maar de vraag is of het echt werkt. Helemaal eens dus ook met jouw reactie. Ik heb even op je site gekeken. Boeiende koppeling ook naar de ICE. Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan doen.

    Groet,

    Ella

    Reactie door Ella Hueting | mei 30, 2010

  4. Hallo Ella,
    Juist toen mijn dochters in het voortgezet en hoger onderwijs terecht kwamen en ook steeds mondiger werden, viel het mij zo op hoe belangrijk leerkrachten voor hen en voor hun vrienden en vriendinnen waren. Ik vond mezelf altijd iemand die dichtbij leerlingen stond, maar ook ik had de invloed van docenten nog te laag ingeschat. Veel later las ik een prachtig boek van Parker Palmer: leraar met hart en ziel. Daarmee werd mijn overtuiging verder gevoed dat de leerkracht de sleutel is, dat het altijd om leren gaat, dat leren per definitie ook het inslaan van nieuwe, onbekende en dus soms ook beangstigende wegen met zich meebrengt. Kortom, misschien zijn leren en leven wel synoniem.
    Met vriendelijke groet,

    Frits Roelofs

    Reactie door Frits Roelofs | juni 8, 2010

  5. Mooi artikel Ella,

    en sowieso wat een gave blog heb jij!
    Mooi, dat je hier zo nadrukkelijk je focus aangeeft, vast ook in je eigen dagelijkse werk!

    Groet,

    Marlou van Campen

    PS. benieuwd welk verschil mijn broer Fer bij jouw kinderen maakt??

    Reactie door Marlou van Campen | juni 8, 2010

  6. Hallo Ella e.a.

    Las daarnet een blogbijdrage van Wilfred Rubens nav artikel op Scienceguide. Zie http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2010/06/de-inspirerende-docent-in-.html

    Inspirerende docenten zijn de succesfactor van goed onderwijs. Maar wat maakt een docent tot “inspirator”?

    Wilfred legt daarbij ook een link met eLearning. Ook Online kun je passie ten toon spreiden.

    Reactie door Esther van Popta | juni 9, 2010


Geef een reactie

