Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

wij feliciteren De Bijenkorf met 140 jaar techniek: een wereld van inspiratie

Donderdag werd mijn neefje 13. Zoals altijd eeuwig geplaagd door tijdgebriek, gaf ik opdracht aan dochter en zoon om verjaardagsinkopen te doen. Ze kwamen thuis met knalroze oplader op zonne-energie. En een tijdschrift vol inspiratie: De Bijenkorf 140 jaar. Ogenschijnlijk hebben deze dingen niets met elkaar te maken. Maar bij nader inzien bleken ze alles met elkaar te maken te hebben. In Inspiration, de speciale juileumuitgave van De Bijenkorf schrijft Robert bohemen, Directeur Marketing van De Bijenkorf: Sinds 1879 is ons warenhuis toonaangevend, vernieuwend en trendsettend. Wij kijken met een open blik naar de wereld om ons heen. En naar de toekomst. Zo proberenwij steeds weer betere producten en diensten aan te kunnen bieden…uieraaard komen meerdere smaakmakers aan het worrd… elk met een inspirerende visie op de nabije en/of verre toekomst, uiteraard met voldoende aandacht voor innovaties en duurzaamheid.’ En daar zit ‘m de clou. Of het n gaat over ‘fashion & inspiratie’, design & inovatie’ of over ‘vakmanschap’.  Het blad bruist van de technische innovaties. Een aantal voorbeelden:

De etalage van de toekomst: ‘experience: beweging is een must, van levende mensen in de  etalage tot aan hologrammen. Innovatie: sommige stoffen veranderen onder invloed van temperatuur. Robotic: een eco-vriendelijke golfkartonnen etalagerobotpop die gracieus hoofd en armen kan bewegen. Interactief: met de komst van de tochscreen en andere nieuwe technologieen is straks veel mogelijk. Duurzaamheid: verlichting kan best aangestuurd worden vanuit het raam; waarom geen zonnecellenin het glas?’

Of het nou gaat om etalages, de nieuwe schoenenlijn van Floris van Bommel, online winkelen door Wilfried De Jong, de schoonheid van de gebouwen van De Bijenkorf, de inrichting van onze huizen of licht. Het gaat allemaal om technologische innovaties. Stefano Marzano, hoofd van Philips Design voorspelt: ‘tv’s worden lampen en lampen worden gordijnen. Hoewel voor het ontwerpen van goede producten steeds meer en diverse kennis nodig is, blijft technologie de bepalende factor in productontwikkeling.” En architect Els Zijlstra, opnieuw in hetzelfde blad: zonder een goed of opvallend materiaal is een ontwerp nergens’.

En wat heeft die roze oplader op zonne-energie nu te maken met 14o jaar Bijenkorf? Lifestyle blijkt volledig gedomineerd te worden door techniek. Niet alleen als het gaat om nieuwe toepassingen, maar ook als het gaat om ‘de beleving’. Beseffen we in Nederland dat het dan ook nodig is en blijft dat we voldoende mensen met technische bagage opleiden?

mei 15, 2010 - Posted by | techniek | , , , , ,

1 reactie »

  1. Aardig artikel, kleine correctie de Bijenkorf dateert niet van 1879 maar van1870

    Reactie door littaur | juni 7, 2010


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: