Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

…en ook weemoedigheid

Een van mijn favoriete schrijvers, Willem Elsschot, schreef ooit een prachtig gedicht: Het Huwelijk, waarvan de meeste mensen maar een strofe kennen: “tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid die men niet kan verklaren en die des avonds komt wanneer men slapen gaat. ” In dat laatste sta dium bevind ik mij momenteel. Het is ruim over middernacht en ik ben de hele avond al de mail aan het doorlezen. Ik had nogal wat achterstand, mede het gevolg van alle feestelijkheden rondom mijn 49 ste verjaardag;). Enkele mails van de afgelopen dagen troffen mij in het bijzonder. Zoals het bericht van Leonieke van Susante, die werkt bij de Economische Faculteit, en nu aankondigt dat ze weggaat. 11 jaar geleden had ik de eer om met haar het sollicitatiegesprek te mogen voeren. Het was een heftig gesprek kan ik me herinneren, dat ook ging over hoe je werk en gezin met elkaar kon combineren. Ik herinner me dat ik in het sollicitatiegesprek zei dat de baan niet een baantje erbij was, leuk voor het vakantiegeld, maar je volle energie vergt. Ik kan me Leonieke dan ook niet anders herinneren dan als een fantastische collega, waarop ik trots ben dat ik haar ooit heb mogen aannemen en in haar eerste baan bij de HAN heb mogen begeleiden. Het is jammer dat ze gaat, maar het is ook goed om af en toe je vleugels uit te slaan, nieuwe omgevingen te verkennen. Een moedig besluit. En ik kan me niet anders voorstellen dan dat de collega’s van de FEM haar enorm zullen missen.

Een andere mail die is blijven hangen is een mail van een van de collega’s bij Autotechniek. Hij maakt zich zorgen over Autotechniek: de herinrichting, de teruglopende studenteninstroom, en de ontwikkelingen in Helmond met onze collega hogeschool Fontys. Zijn zorgen zijn terecht. En ik zou niets liever doen dan ze weg te nemen maar zou huichelen als ik dat zou doen. Er gebeuren prachtige dingen bij Autotechniek. Zo komen ‘onze jongens van de tuktuk’ zoals we ze onder elkaar noemen, komende maandag op TV op Nld 3 bij Jorg Kelder. Er ligt een uitstekend zelfevaluatierapport van het lectoraat Autotechniek; een toonaangevende buitenlandse commissie komt het onderzoek auditen op 23 april. En ik vermoed dat er in Nederland nog niet zo’n goed en toonaangevend rapport ligt als dat van het lectoraat Automotive. Toch lijden we een chronisch tekort bij dit onderzoek. Wat hebben we eraan als iedereen vindt dat we prachtige dingen doen, maar ‘men’ niet bereid is om ervoor te betalen?

Overal waar ik ambtshalve kom, worden we geknuffeld, maar we moeten toch activiteiten staken omdat ze financieel niet haalbaar zijn. Het leven zit vol moeilijke keuzes… En ook weemoedigheid die des avonds komt wanneer men slapen gaat.

Het wordt tijd voor de lente.

maart 23, 2010 - Posted by | Uncategorized

2 reacties »

  1. Dag Ella,
    Het is zeker heel erg jammer dat Leonieke weg gaat. Ik mocht ‘slechts’ 4 jaar met haar samenwerken, maar vond haar strategisch een kei! Ik vind haar beslissing stoer en moedig, maar ben ervan overtuigd dat ze met nieuwe energie weer net zo veel ergens anders gaat brengen als ze in de FEM-tijd heeft gedaan. Mooi dat jij haar toen hebt aangenomen!

    Reactie door Masja | maart 28, 2010

  2. Dag Ella,
    Masja tipte mij op jouw blog; maar wat een mooi medium is dit! Ik lees o.a. dat ik je 50-ste verjaardag gemist heb. Alsnog van harte proficiat! “In weemoed omzien” is natuurlijk op dit moment ook mijn thema. Dank voor je mooie woorden én voor het feit dat jij mij ooit hebt toegelaten tot de wereld die HAN heet! We komen elkaar vast nog tegen. Groet Leonieke

    Reactie door Leonieke | maart 29, 2010


Geef een reactie

