Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

professionele ruimte

Net thuis gekomen van de Brede Managementconferentie van de HAN. Dat is zo’n dag waarvan je van te voren altijd denkt: heb ik helemaal geen tijd voor. Maar achteraf altijd (in ieder geval meestal) weer blij bent dat je gegaan bent. Je ontmoet er allemaal collega’s die je anders maar weinig spreekt en als je ze spreekt het altijd over heel praktische zaken hebt. En deze dag was wat mij betreft specialer dan anders omdat hij werd afgesloten met een zogenaamd keukentafelsessie. Kristel Baele (CvB) heeft deze keukentafelsessies (site alleen toegankelijk voor HANpersoneel)in het leven geroepen om met docenten te discussieren over (hun) professionele ruimte. Per faculteit/instituut worden de sessies georganiseerd. En van elke faculteit zijn er mensen bij betrokken. Het kernteam bestaat uit: Kristel Baele, Jaap Rikken, Roy van Dalm, Carola Doumen, Irma Mosselman, Joletta Schoone, Fedor de Beer en Marion Lappenschaar. Voor het concept heeft deels de workshop Presence van Peter Senge model gestaan, die Senge bij ons hield in het kader van de creative masterclass. Ik vond het een heel bijzondere ervaring. We zaten met allemaal colleg’s om een ronde tafel. Op het tafelkleed mochten we schrijven en op tafel stond een schaal met mandarijntjes. Roy was onze facilitator en hij deed het echt uitstekend. Hij was er ‘niet’ maar des te meer zorgde hij voor een goede sfeer. Iedereen sprak echt recht uit zijn/haar hart. Iedereen gaf aan wat voor hem/haar de professionele ruimte betekende en ook hoe we proberen die professionele ruimte te geven aan onze docenten.

Wat mezelf betreft heb ik  het idee heb dat ik me voor een te groot deel van de dag bezig houd met dingen waarvan ik me afvraag of dat wel echt de dingen zijn die er toe doen. Het enige dat er echt toe doet is dat we onze studenten en docenten zo goed mogelijk ondersteunen. Wat zou het mooi zijn als we de operationele ergernissen van onze vergaderagenda’s af kunnen halen. Dat moet allemaal goed geregeld zijn. En dan houden we tijd over voor de onderwerpen die er echt toe doen, zoals hoe we onze studenten zo  goed mogelijk onderwijs geven, hoe we docenten kunnen stimuleren zo goed mogelijk les te geven en hen daarbij ook zo goed mogelijk ondersteunen. Ik ga me daar zeker opnieuw voor inzetten. Dat doe ik natuurlijk al wel, maar ik bedoel me echt alleen nog maar bezig houden met de dingen die er toe doen. Veel praktische zaken moeten dan gewoon goed geregeld zijn, zoals roosters, ICT-faciliteiten, OERen, enz. enz.

Ook mooi was dat we in het begin van de dag een presentatie kregen over Lean van Stef Tiggelhoven. De Leanmethode wordt onderwezen in de minor WorldClassManufacturing, die georganiseerd wordt vanuit het instituut Engineering, maar een mooi voorbeeld is van een multidisciplinaire minor die over de grenzen van faculteit techniek met mensen van de faculteit economie wordt gegeven. Lean gaat ervan uit dat je alle overtollige processen, die niet bijdragen tot het creeren van waarde, ertussenuit snijdt. Jan Lemmens van de service-unit Studentzaken sloot hierop mooi aan met een verhaal over het aanleveren van managementinformatie. En vervolgens Cees de Jong, instituutsdirecteur bij de FEM, gaf vervolgens een voorbeeld: de procedure bij het maken van het tentamenrooster. Heel herkenbaar! Als je dat soort processen goed kan stroomlijnen en hier minder tijd mee kwijt bent, houd je tijd over voor andere dingen, en je neemt ook een boel ergernis weg. Essentieel is ook dat je in 1 keer iets goed aflevert, in plaats van stukken heen en weer te sturen en elkaar te corrigeren.

Wordt vervolg.

maart 3, 2010 - Posted by | bijeenkomst |

1 reactie »

  1. Mooi dat ik op deze manier ook de middaginvulling meekrijg Ella. Ik moest na de lunch naar de diploma-uitreiking van drie opleidingen. Altijd weer een hoogtepunt. Trotse studenten (en na hun handtekening alumni) en glimmende ouders/vrienden. In mijn toespraak geef ik niet alleen aan dat de studenten trots mogen zijn op hun superprestatie maar bedank ook altijd de ouders/vrienden voor hun steun aan hun kind/vriend(in). Weer vliegen deze weken een paar honderd studenten uit bij de Faculteit Economie en Management. Ambassadeurs van de HAN!
    En met jou eens dat we continu mooi onderwijs dat goed gefaciliteerd is moeten blijven aanbieden. En dat al onze docenten en medewerkers daar een visitekaartje in zijn staat buiten kijf.

    Reactie door Masja | maart 4, 2010


Geef een reactie

