Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Trots

Een van de mooiste dingen die je kan gebeuren als docent is dat je je eigen studenten boven zichzelf ziet uitstijgen. Nu ben ik geen docent (meer) maar het gevoel ken ik nog steeds, en niet alleen bij studenten, maar in mijn huidige rol als manager ook bij medewerkers. Ik vraag me alleen af of je dit gevoel kent als je nooit les hebt gegeven: een student die timide binnenkomt, amper uit haar woorden kan komen, die dan ineens een presentatie geeft voor de klas. Een beetje beverig nog wel, maar ze doet het maar. En dan 4 jaar later ontvangt ze haar diploma: op en top klaar voor de arbeidsmarkt. Het zijn de mooiste momenten uit mijn werkzame leven, en gelukkig kom ik die momenten vaak tegen bij onze faculteit. Zo ook weer deze week:

Afgelopen woensdagavond hebben Frank Schouten en Ruben Antvelink van de Ecotuktuk, hun uitvinding en bedrijf gepresenteerd bij de Rotaryclub in Arnhem: zowel een technisch als commercieel verhaal. En een presentatie over de weg ernaar toe. Een uitstekend verhaal, met verwijzing naar de docenten die hen hadden geholpen, gepaste trots en bescheidenheid. De dag daarvoor waren ze bij demissionair minister Van der Hoeven op bezoek (zie uitzending TV-Gelderland). Tuurlijk doen de jongens het helemaal zelf. Maar we mochten hier als HAN een steentje aan bijdragen. Kan je je iets mooiers voorstellen dan het helpen ontwikkelen van talenten van jonge mensen?

Een ander voorbeeld: Hugo Arends, docent bij Embedded Systems Engineering kreeg de uitnodiging om mee te lopen met de onderzoeksgroep van Mitch Resnick van Lifelong Kindergarten op het Medialab  van het MIT. Een buitengewoon grote eer. Normaal moet je 200.000 dollar neerleggen om daar als buitenstaander een stap binnen te mogen doen. Hugo stuurde me de foto’s.  Ik ben zo vrij er hierbij eentje te kopieren. Afgelopen week was toevallig ook Jorg Rijkschroeff op MIT vanwege de Kauffmanprijs, waar ik al eerder over schreef. Hij ontmoette daar dan ook Hugo Arends. Grappig toch, 2 mensen van de HAN die elkaar voor het eerst op MIT in Boston onmoeten. Hieronder een impressie van Jorg van het MIT. Wat een ervaring doet Jorg in de VS op. Hij schrijft erover in zijn reisverslag. Mooi ook om zijn foto’s te bekijken. Wat een mooie studiezalen in Harvard! Hij is nu op weg naar Stanford. Leuk om al die universiteiten waarvan je normaal alleen in tv-series en in de film over hoort van binnen te hebben gezien.

Morgen start ik met de rubriek  ‘het mailtje van de dag’: de wonderbaarlijke berichten vanuit de HAN, faculteit techniek.

februari 28, 2010 - Posted by | bijeenkomst, filmpjes, presentatie, reis | , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

