Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

een gratis tramkaartje

Hi Masja,

Vandaag had ik de eer om in het forum te zitten bij een netwerkbijeenkomst van SenterNovem. Het ging onder andere over de vraag hoe je voldoende mensen in de techniek kunt opleiden en later, wanneer ze werken, ook kunt houden in je bedrijf. Iedereen filosofeert dan zo’n beetje over wat jonge mensen verwachten van hun werkgever. Mijn stelling is dat grote werkgevers niet meer in trek zijn bij studenten. Ze willen liever in kleinere bedrijven werken of hun eigen bedrijf starten, waar ze de dingen kunnen doen die ze leuk vinden. En hun eigen balans kunnen vinden in werk/prive. En in die kleine bedrijven gebeuren de mooiste innovaties. Hans Corstjens, van het platform Beta/Techniek, vertelde dat van de 100 snelst groeiende bedrijven er 47% uit de techniek komt. Blijkbaar zijn er dus ook steeds meer ingenieurs die hun eigen bedrijf beginnen. En daar gebeuren de prachtigste innovaties. Een voorbeeld daarvan vind ik het bedrijf dat onze studenten van Autotechniek, die de Tuktuk hebben gemaakt, zijn begonnen. En daar zijn grote bedrijven ook bij gebaat. Zou het niet prachtig zijn als de grote bedrijven de startende studentbedrijfjes (financieel0 ondersteuen? Waarna ze later kunnen profiteren van de innovaties die daar plaats vinden?

Na afloop sprak ik nog even met Hans Bakker, verantwoordelijk voor de innovatieprogramma’s van SenterNovem. Al napratend kwamen we op het idee om studenten in te zetten bij opleidingen, en innovatieprogramma’s van SenterNovem. Ik weet niet of het er echt van komt. Maar ik vind het een prachtig idee. Wij zijn als bijna vijftigers (nou ja, jij bent nog een stukje jonger) niet echt meer in staat om voortdurend te bedenken wat de volgende generatie wil. Waarom laten we ze het niet zelf vertellen? Ik ben benieuwd. Zou het niet prachtig zijn? Een cursus voor bestuurders in het bedrijfsleven, gegeven door studenten?

Na afloop ging ik met de tram naar het CS in Den Haag. Was mijn strippenkaart vergeten en moest dus een tramkaartje kopen. Met de bloemen, die ik als bedankje voor het forum had gekregen, in de hand en blijkbaar nog zichtbaar nagenietend van de boeiende middag, kreeg ik van de tramconducteur een gratis ritje. Wat een mooie afsluiting van de dag. Ik heb hem beloofd deze kleine gebeurtenis, die in zijn effect zo groot is, op mijn weblog te zetten. Bij deze.

Welterusten.

Ella

 

december 1, 2009 - Posted by | Uncategorized

Nog geen reacties

Geef een reactie

