Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

de nieuwe achterhoek

 

dna by ontwerpplus.dna by ontwerpplus.

Dit week-end is een groep studenten in Doetinchem aan de slag om een concept te maken voor de toekomst voor De Achterhoek. Ik ben er zojuist geweest en de sfeer is bijzonder inspirerend. De studenten zitten in een klein kasteeltje, De Kelder, achter het Slingelandziekenhuis. Ze werken daar, onder leiding van docent bij ICA Guido Crolla, 2keer (oud studenten van ICA) en Lollypop aan het concept. Ze zetten zoveel mogelijk al meteen on-line, zodat je bijna life kunt volgen waar ze mee bezig zijn. In 4 dagen wordt het concept gemaakt en morgenavond wordt het gepresenteerd aan de gemeente. Ik vroeg aan Ezgi van 2keer waarom de studenten mee doen en zij  gaf aan dat het voor hen voldoende is dat ze gehoord worden en dat hun stem telt. Is dat niet fantastisch? Ik vind het ook heel bijzonder dat een aantal mensen van de gemeente hier zo actief bij betrokken is. Zo kookt vanavond de directeur Strategie van de gemeente Doetinchem (Johan Veltkamp) voor de studenten. Ik heb al stiekem naar de eerste resultaten mogen kijken van de afgelopen dagen. Ik raad iedereen aan om een kijkje te nemen op de website van De Nieuwe Achterhoek. Nog los van de inhoud van de bijeenkomst is deze manier van werken, naar mijn idee, DE manier om in een heel korte tijd nieuwe initiatieven van de grond te krijgen.

oktober 11, 2009 - Posted by | bijeenkomst, evenement | , , , ,

4 reacties »

  1. Dag Ella,

    Mocht je van dit soort initiatieven in de toekomst “lucht” krijgen, kunnen we dan iets coordinerends afspreken, zodat andere disciplines naast ICA tijdig de kans krijgen mee te draaien ( In dit geval hadden de FEM Marketeers en Communicatoren lekker mee kunnen doen ). Omgekeerd zal ik er binnen de FEM in het kader van HANlab voor pleiten hetzelfde te doen.
    Hartelijke groet, Henk Oost

    Reactie door Henk Oost | oktober 12, 2009

  2. Mooi, fris, sprankelend en creatief. Zo komt het nu op me over. Dit is echt leren, en dat in co-creatie met elkaar. Deze manier van werken/leren zou eigenlijk ingebed moeten zijn in het onderwijs. Nu is het een weekend, maar waarom niet ‘gewoon’ onder lestijd? Of ga ik nu te vlug en te kort door de bocht?
    Volgens mij is dit wat studenten inspireert. Trouwens andere mensen ook als ik dat hierboven goed lees😉

    Reactie door Hans Mestrum | oktober 12, 2009

  3. Het was inderdaad een sprankelend initiatief. Er deed trouwens ook een student van de MER mee. En natuurlijk heb je helemaal gelijk Henk, dat we dit soort dingen veel meer over de faculteiten heen zouden moeten organiseren. De meerwaarde van de HAN ligt er juist in dat we zoveel in huis hebben en daar dus allerlei mooie combinaties van kunnen maken.
    Ook de opmerking van Hans is interessant. Bij ICA is deze manier van werken al een keer gebruikt om een deel van het curriculum aan te passen. Volgens mij zou het razend interessant zijn om een heel curriculum op deze manier een keer door studenten te laten bekijken en suggesties voor aanpassingen te laten maken.

    Reactie door ella hueting | oktober 30, 2009

  4. Ik bied – als initiator en organisator van de powerweek in de Ardennen en het weekend in de Achterhoek – graag mijn expertise aan voor het organiseren van dergelijke curriculu-bijeenkomsten tussen docenten en studenten.

    Reactie door denkbeeldenstorm | februari 3, 2010


Geef een reactie

