Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Over monsters, newjuice en nieuwe schoenen

Hi Masja,

Mooi om te zien dat Renger van der Zande het zo goed doet. Heel bijzonder dat iemand die zulke prestaties levert ook nog ‘gewoon’ studeert. Daar heb ik enorme bewondering voor. Je vertelde me eens dat hij de enige autoracer is die daarnaast nog studeert?

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar ‘Puberbrein binnenste buiten’. Ik ga het snel kopen en lezen. Het is mooi dat deze boeken een heel ander beeld geven over jongeren dan het beeld dat mensen hebben bij de borreltafel. Dan lijkt het net alsof vroeger iedereen beter was en harder werkte. Gelukkig klopt dat beeld niet. Integendeel: ik denk dat wij zelf nog veel te leren hebben om onze studenten bij te benen, en te helpen om hun weg te zoeken in de wir-war van mogelijkheden waaruit ze kunnen kiezen. Hoe houd je je staande in een wereld waarin alles mogelijk lijkt en je door de commercie als volwassene behandeld wordt? Daar kunnen wij als opvoeders en docenten een belangrijke rol in spelen. Als we willen tenminste. Nou, ik draaf weer door terwijl ik het boek nog niet eens gelezen heb. Ik laat je nog weten wat ik ervan vind.

Vanmiddag ben ik bij de opening door Edgar Vos van het Monsteratelier geweest Ik heb er al eerer over geschreven: een concept waarbij ontwerpers de gelegenheid wordt gegeven om hun ontwerpen tot max. 50 stuks te laten maken door leerlingen van het ROC. Super! Echt de complimenten voor Pieter Jongelie (ook docent bij de Informatica Communicatie Academie, dus ik stond er heel trots bij vanmiddag), die de initiatiefnemer is. Hierdoor worden ontwerpers geholpen om hun ontwerpen ook aan een wat groter publiek te verkopen. Het Centrum van Ondernemerschap van de HAN hierbij ook betrokken om de starters te helpen hun onderneming succesvol op te zetten.

Over ondernemerschap gesproken. Wist je al dat de opleiding Technische Bedrijfskunde de eerste opleiding is die het Certificaat Ondernemerschap van de Stichting Certificaat Ondernemerschap heeft gekregen? Hieronder haal ik even een stukje aan uit het persbericht:

“Hans van Onzen van de landelijke Stichting Certificaat Ondernemerschap (CO) heeft op 9 juni de voltijd- en deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gecertificeerd. Het is voor het eerst dat deze erkenning aan een opleiding wordt toegekend.

 

Al sinds de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde (TBK) bestaat, is Ondernemerschap in het onderwijsprogramma verweven. Het wordt in de hoofdfase aangeboden en bestaat uit de vakken: Ondernemingsplan, Student Company, Marketing, Ondernemersvaardigheden, Strategie en Financieel.

Studenten die dit programma met succes hebben afgesloten en willen doorgaan voor het volledige certificaat ondernemerschap, krijgen door de erkenning van de stichting CO voortaan automatisch vrijstelling voor al deze onderdelen. Om het volledige certificaat te verwerven, moeten de studenten alleen nog het landelijke examen Financieel Management afleggen. De voorbereiding op dit laatste examen vindt ook binnen de HAN-opleiding plaats. Met het certificaat Ondernemerschap is een hbo-student optimaal voorbereid om na de opleiding als zelfstandig ondernemer, of in dienst van een bedrijf aan de slag te gaan.”

Wat leuk dat jullie studenten van Small Business het internationaal zo goed doen met ondernemerschap! (O ja, je moet niet meer zoveel afkortingen gebruiken, hoor: DO, MVO, SB&RM. Voor jou vast gesneden koek, maar ik moet eerste heel hard nadenken voordat ik me realiseer waar die afkortingen voor staan. Laat staan iemand die helemaal niet thuis is in die wereld. )

Nog een laatste nieuwtje voordat ik ga afsluiten: vrijdag 26 juni en zaterdag 27 juni (dus komende week) vindt het evenement New Juice plaats. Een evenement voor art & technology, georganiseerd door 4 studenten van de opleiding Communicatie & MultimediaDesign. Hier spreekt onder andere Frank Kresin van De Waag Society. Het programma ziet er prachtig uit. Komt allen, zou ik zeggen.

Fijne week en tot snel.

Ella

PS:  ik kreeg nogal wat reacties op mijn nieuwe schoenen. Bij deze antwoord aan allen: ja, ze zitten prima, maar ik kan er niet een hele dag op lopen. En morgen trek ik ze aan.

juni 21, 2009 - Posted by | bijeenkomst, boek, evenement | , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

