Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

modebiennale

Hi Masja,

Dat is een tijd geleden! Ik hoop deze week gelukkig de laatste perikelen met mijn internetverbinding te hebben opgelost. Het bleek dat de kabel naar ons huis was doorgesneden en vervolgens met tape weer aan elkaar geplakt. Ja, en dat tape laat na een tijdje los, en dan heb je geen verbinding meer. Laat staan een creatieve verbinding. Gelukkig heeft Henk Reuter tussentijds een internetverbinding via sateliet voor mij verzorgd waardoor ik wel op het internet kon, zij het met iets minder snelheid. Dat was echt top-service!

Ben jij al naar de modebiennale geweest? Wat is die weer geweldig georganiseeerd. En wat veel dingen te zien! Vorige week vrijdag liep ik bijna Maxima tegen het lijf, toen ik naar een bijeenkomst ging met Henk Oost, Frans de Jong en Inez Kohlmann om het plan voor onze ontwerpfabriek te bespreken (aan de ontwerpfabriek wijd ik een volgende blog). Ze zag er prachtig uit in een speciaal voor deze gelegenheid voor haar ontworpen, postzak. Zij heeft de modebiennale geopend. En sindsdien bruist het enorm in de stad. Afgelopen zondag de

maxima

 modemarkt, met allemaal ontwerpers en kunstenaars op het Eusebiusplein. Het is grappig hoe je Arnhem ineens ziet veranderen. Zijn dat nu allemaal dezelfde mensen die anders op de markt lopen met andere kleren aan? Of trekt de modebiennale een type mensen dat je door het jaar niet over het Eusebiusplein ziet flaneren? Ik geniet er in ieder geval enorm van. Afgelopen donderdag naar de show Ami-e-toi geweest. Mode met een missie. Het is een project waarbij dakloze vrouwen in een naaiatelier klassieke modieuze kleding maken die door echte ontwerpers is ontworpen. Op 11 juni hebben ze ook een winkel in Arnhem geopend. Ik kan je echt aanraden om ernaar toe te gaan.

 

amietoi_1

En bij kleding horen natuurlijk ook schoenen. Daar staat een soort kunstwerk van in de Eusebiuskerk Vandaag heb ik me laten verleiden om uit een paar schoenen uit die collectie te kopen. Man en zoon gruwen hiervan. Moet nog een beetje wennen denk ik. nieuwe schoenen

Hoe vind je ze?

Gisteren bij 100% mode in Klarendal geweest. Daar kunnen ze er ook wat van. Met dochter, vriendin en schoonmoeder alle winkels in en uit gelopen. Ook een bezoek gebracht aan het monsteratelier. Een prachtig concept, dat bedacht is door de onvolprezen Pieter Jongelie (ook docent bij ICA)  waarbij ontwerpers in kleine oplage kleding kunnen laten maken door studenten van het RijnIJssel.

De modebiennale is een evenement van wereldformaat. Ik vind dit evenement echt een compliment aan Artez waard. Jammer dat we hier als HAN niet bij zijn betrokken. Het zou toch een mooie combinatie zijn voor het lectoraat van de FEM van Dany Jacobs: kunst, cultuur en economie. Zouden we over twee jaar bij de volgende modebiennale niet iets kunnen doen met intelligente kleding? Dat zou een mooie verbinding zijn tussen kunst en techniek.

Tot snel.

Ella

juni 13, 2009 - Posted by | evenement | , , , ,

3 reacties »

  1. hihihi ’t zijn mooie kunststukjes die schoenen van je, maar zitten ze ook lekker😉

    Reactie door Hans Mestrum | juni 15, 2009

  2. Ik vind je schoenen prachtig. En je laatste alinea is mij uit het hart gegrepen. Een nauwere samenwerking bij dit soort evenementen zou een absolute toevoeging zijn. Ook waar het gaat om de online presence.

    Ik pleit in ieder geval voor kick-ass & state of the art websites voor events als de Sonsbeektentoonstelling en de Mode Biënnale ism studenten van de ICA :o)

    Reactie door Gerjanne Tiemens | juni 20, 2009

  3. Hoi Ella,

    Wat een beauties die schoenen. Begrijp waarom je er helemaal weg van bent. Volgens mij zou het ook een aanwinst zijn voor de Modebiennale om meer samenwerking te zoeken met zowel ArtEZ als de HAN. Dat kan volgens mij erg spannende combinaties opleveren. Ik moet meteen denken aan intelligente stoffen en de verwerking van allerlei techniek in kleding.

    Lijkt me een goed plan!

    Gr Ingeborg

    Reactie door Ingeborg | juli 21, 2009


Geef een reactie

