Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

….. en tussen de bomen het bos niet meer zien

Hoi Ella,
Mooi bezoek ga je brengen. MIT is toch wel zo’n beetje dé naam in de wereld van techniek. Wat de creativiteit aangaat zijn wij ook bezig om een leerlijn creatief denken in de opleiding Communicatie nu concreet vorm te geven. Inclusief een ‘creatief denken’-week voor studenten. Daarin gaat het niet om of je iets creatiefs kunt maken, maar met name om de wijze van denken. En uit het boek Het puberende brein bleek al dat jonge mensen écht creatief kunnen zijn in ideeën en omzetten naar constructieve oplossingen.
Maar ik kan me daardoor ook wel voorstellen dat het steeds moeilijker wordt om een opleiding te kiezen. Op 18 en 22 april hebben we weer Open Dag/Avond. Mogen wij ook ons steentje bijdragen in het helpen kiezen van een studie. En ben je jonger (tussen 10 en 15 jaar) dan heb je inderdaad de mogelijkheid om naar de Techniekdag te gaan. techniekdag-2009

 

De minor Diversity marketing (doelgroepen) gaat met een aantal studenten naar het congres over trends in kids-en jongeren marketing. Daar wordt het boek van YoungWorks ‘Puberbrein binnenstebuiten’ gepresenteerd. Je zei laatst dat je daar wel wat over kon laten weten? Is denk ik interessant.

Hieronder alvast een stukje dat ik las over ‘studie kiezen’:

Kiezen is moeilijk: teveel keuzes in opleidingen
Ruim de helft van de jongeren (53%) geeft aan dat je op je 16e te jong bent om een vervolgopleiding te kiezen die bij je past. In de wat oudere groep (van 17-20 jaar), die terugkijkt op dit keuzemoment, ligt dit percentage zelfs op 62%. Dit kiezen wordt onder andere moeilijker gemaakt door het grote onderwijsaanbod. 68% van de jongeren vindt dat er te veel verschillende vervolgopleidingen na het voortgezet onderwijs zijn, om een goed beeld te hebben waar je uit kan kiezen. Daarnaast hebben jongeren behoefte aan betere begeleiding. Bijna de helft van de jongeren (46%) geeft aan betere begeleiding nodig te hebben vanuit school bij het maken van een profiel- (havo/vwo) en sectorkeuze. Een meerderheid van 51% wil dat hun ouders ze meer helpen bij het maken van keuzes die te maken hebben met hun toekomst.

Tot gauw weer. Groet,
Masja

april 15, 2009 - Posted by | Uncategorized

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: