Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Van rendementen tot de India Times

Hi Masja,

Wat zien die smoothies er lekker uit op de filmpje van Food & Business. Leuk om nu ook zo’n filmpje te kunnen uploaden. Ga ik zometeen ook proberen. Leuk was het om weer even bij te praten met Hans. Wat leert hij ons toch veel! Ik vind het echt grappig: sinds ik bezig ben met bloggen heb ik het idee dat ik weer echt nieuwe dingen doe. Het oude ‘professional’ gevoel steekt dan toch weer even z’n kop op.

Het was inderdaad een boeiende presentatie van onze studenten Diederik Scheltinga (ICa) en Simone Weber (Communicatie). Leuk dat Marco Derksen hen die opdracht heeft gegeven om gezamenlijk een minor te ontwikkelen. De belangrijkste les die ik ervan heb geleerd is dat het belangrijk is dat je studenten laat mee ontwikkelen als je nieuw onderwijs maakt. Ze gaven aan echt erover nagedacht te hebben over hoe ze het onderwijs zo konden maken zoals ze het zelf het liefste hadden. En voor diegenen die denken dat het niveau daardoor lager is……Mispoes.

Dat werd ook nog een keer bevestigd toen ik ’s middags een pizzabijeenkomst met onze faculteitsraad had. Het ging daarover rendement, dat wil zeggen: hoe kunnen we voorkomen dat studenten onterecht ophouden met hun studie. Studenten gaven aan dat ze eigenlijk niet goed leren plannen en daar tijdens de opleiding wel behoefte aan hebben. Ook werd gezegd dat het beste rooster het rooster is waarbij studenten elke dag op de faculteit moeten zijn. Dus niks vrije dagen. Die worden zelden aan de studie besteed. Tussenuren zijn echt waardeloos voor studenten. Te kort om echt in de stof te duiken. Dan moet je wel echt gemotiveerd zijn om voor 45 min. in een boek te gaan zitten lezen. Nou ja, dat begrijp ik eigenlijk ook wel.  We hebben op dit punt nog echt wel wat te verbeteren op de faculteit techniek. Het valt me op hoe belangrijk het is om over dit soort onderwerpen met studenten te praten en ook hoe volwassen ze dit soort discussies oppakken. Ik ga proberen regelmatig over dit onderwerp te bloggen om te laten zien wat we met die opmerkingen van studenten doen. En ook in hoeverre daaruit verbeteringen vloeien.

Woensdagmiddag was ik bij de Vitruvius-lezing. Veel studenten. Dat kan dus blijkbaar wel (zie foto). Boeiende lezing van een bedrijf dat zich met technische hulpmiddelen in de zorg bezighoudt.

Deze week kwam ook  nog even onze lector Akoestiek, Hans-Elias de Bree, op bezoek. Hij is net terug uit India. Men bleek daar erg geinteresseerd te zijn in zijn onderzoek. Er stond zelfs een stukje over hem (met foto) op de voorpagina van de India Times. Ik zal kijken of het hier in de weblog kan krijgen.

Deze week ook een prima gesprek gehad met iemand uit het werkveld over o.a. de kwaliteit van de opleiding werktuigbouwkunde. Hij is over een aantal aspecten in de opleiding niet tevreden. De opleidingscoordinator is ernaar toe gegaan om met de mensen in het bedrijf te spreken. Het gaat vooral om een aantal basale praktische vaardigheden die onvoldoende in de opleiding zitten. Daar kunnen we wat mee. Het is fijn dat mensen de moeite nemen om dit soort dingen aan ons door te geven.

Volgende week  ben ik een weekje met vakantie. Weer even bijtanken. Tandenpoetsen zal er dan wel niet van komen.  Maar hopelijk wel weer veel energie voor na de vakantie. Ik neem aan dat jij ook lekker vrij bent.

Groet,

Ella

februari 20, 2009 - Posted by | rendement |

Nog geen reacties

Geef een reactie

