Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Van Dziga tot Multimediamaniacs

Hi Masja,

Het was wel weer een hectische week. Even een kort verslag. Maandag had ik een gesprek met Dziga. Dziga is een groep van videokunstenaars die videokunst maken voor Urban Screens. Zij hebben net een subsidie gekregen van de Mondriaanstichting, wat echt heel bijzonder is. En wij mogen meedoen in de pilot. Is dat niet geweldig? Een groepje docenten gaat nu kijken wat het thema wordt, en dan moet het kunstwerk af zijn bij de opening van ons nieuwe gebouw van Engineering.

Dinsdagavond kwam de groep studenten van Beta 1 op 1 weer bij elkaar onder leiding van Toine Wilkes. Dat is een groep studenten die leerlingen van hun oude school begeleidt die hebben gekozen voor het profiel natuur en techniek of natuur en gezondheid. De verhalen waren heel inspirerend. Ik heb er wat foto’s over gemaakt0213

Woensdagavond was de Arnhems Ondernemersavond. Met een futuroloog, Marcel Bullinga.  Hij schetste onze samenleving in 2020. En je raadt het al: alles had met de ontwikkelingen van techniek te maken. Dat past mooi in de nieuwe brede bachelor Technologie en Samenleving die we aan het maken zijn. Daarmee willen we starten in september 2008. Waarschijnlijk nog eerst als een richting binnen een bestaande opleiding en dan later als eigenstandige opleiding. Het is een opleiding waarbij de techniek wordt aangeboden vanuit verschillende thema’s zoals milieu en gezondheid. En is toelaatbaar voor alle profielen. Hiermee willen we studenten aantrekken die in potentie wel een beta-georienteerde opleiding willen volgen maar om allerlei redenen niet voor een natuurprofiel hebben gekozen. Ik hoop je er binnenkort meer over te vertellen.

Van donderdag tot en met vandaag was de Iprof conferentie bij ons in huis. Veel buitenlanders om te discussieren over het competentieprofiel van de ICT’er van de toekomst. Onze lector Guido Bakema hield er ook een presentatie over educational mismatches. Helaas kon ik zijn presentatie niet in deze blog krijgen. Maar ik citeer wel even uit de mail die hij mij toestuurde: “Let’s allow more moslims to immigrate in Western Europe; it will solve 2 problems: relatively more women in technical studies and no dog shit any more on our sidewalks. There is however a disadvantage as well: even more boys to commit to study. But 2 advantages against 1 disadvantage! Not all parlement members realize this yet!”

Donderdag geluisterd naar de presentatie van Richier. En gisteren bij een bijeenkomst geweest over de digitale hogeschool. Ook daar moet ik je nog een keer uitgebreid verder over bijpraten.

Zonet keek ik op de site van multimediamaniacs. Dit is een groep van docenten en studenten van ICA die een week in de Ardennen is geweest om te brainstormen over de invulling van Digevent en over hun propedeuse course. Je moet eens kijken naar die foto’s die erop staan. Lijkt wel ’60. Nog van zelfs voor onze tijd. Ik sprak een van de studenten hierover en die was zo enthousiast. Vooral ook over de mogelijkheid om een bijdrage te kunnen leveren aan de verbetering van het curriculum. Ja, ja, het is echt jaren ’60. (Waar kan ik de smiley vinden die ik hierachter wil plakken? Ik zag dat jij dat al wel eerder had gedaan in een blog).

En dan nog iets heel anders. Een heel herkenbaar filmpje voor moeders: http://www.youtube.com/watch?v=ESe-AysF9mw. (moet nog steeds eens kijken hoe ik dat filmpje er rechtstreeks in krijg). En een website van een vriend die hier op bezoek was dit weekend met de Groman/Tjiering selection.

Groet, Ella

februari 15, 2009 - Posted by | bijeenkomst

Nog geen reacties

Geef een reactie

