Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Praten, praten en nog eens praten

Hi Masja,

Wat een leuke dingen heb je allemaal gedaan de laatste tijd. Boeiend om te zien wat jij allemaal doet met digitale communicatie. Ik begrijp dat ik in een soort ‘F’ moet schrijven om te zorgen dat mensen lezen wat ik schrijf.  Ik ben op dit moment veel meer bezig ben met de traditionele communicatiemiddelen. Zo heb ik de afgelopen weken een rondje gedaan langs alle instituten en opleidingen. Er zijn er nog een paar (Elektrotechniek, Industrieel Produkt Ontwerpen en Technische Bedrijfskunde) waar ik langs ga. Ik vind het zelf heel prettig om gewoon met mensen te kunnen praten en discussieren. En ik heb de indruk dat de medewerkers van de opleidingen dat ook prettig vinden. Soms krijg je vragen waar je helemaal niet op voorbereid bent, zoals vanochtend bij Werktuigbouwkunde. Daar werd besproken hoe de nieuwe opleiding Integraal Ontwerpen in Apeldoorn (die we samen gaan starten met Saxion Hogescholen en Hogeschool Windesheim per september 2009) zich verhoudt tot onze opleiding Werktuigbouwkunde in Arnhem, waar ook ontwerpen centraal staat. Dat levert dan heel interessante discussies op.

Ook vanmiddag heb ik het met onze Faculteitsraad weer gehad over communicatie. Uit onze student- en tevredenheidsonderzoeken blijkt dat studenten en medewerkers globaal gezien wel tevreden zijn, maar er nog wel veel verbetering is als het gaat om het betrekken van medewerkers en studenten bij ons beleid. Ook de communicatie kan een stuk beter. De vraag is dan hoe je dat doet. Studenten geven aan dat ook heel veel medestudenten niet betrokken zijn. Maar het is natuurlijk een beetje kip en ei verhaal: als je het idee hebt dat er niets gebeurt met je opmerkingen, dan heb je ook geen zin om een bijdrage te leveren en enquetes in te leveren. Communicatie blijkt dus zo ontzettend belangrijk te zijn, ook (of misschien zelfs juist) bij techniekopleidingen. Aan het einde hebben we afscheid genomen van twee heel inspirerende en betrokken FR-studentleden: Steven Fokkens en Michel van Daal, beiden van Autotechniek. Ze gaan nu stage lopen en afstuderen. Op onze vraag wat ze ons bij hun afscheid wilden meegeven, antwoordden ze dat het belangrijk is dat we goed communiceren over wat we doen. En ook luisteren naar studenten. Daarmee kunnen we nog echt een verbeterslag maken in ons onderwijs. Zo blijkt voor hen de keuzemogelijkheden in het onderwijs uitermate belangrijk te zijn. Aan het einde gaf Hilde Panhuis, de administratief medewerker van de FR, hen een afscheidscadeautje.

Ze vertelde: er zijn 3 soorten studenten autotechniek:
1. de studenten die altijd al wisten dat ze autotechniek wilden gaan doen;
2. de studenten die lui op de bank naar de formule 1 races kijken op tv en willen sleutelen;
3. de studenten die ook lui op de bank naar de formule 1 races kijken en vallen voor de pitt-poezen. Ze kregen een (speelgoed) formule 1 wagen als cadeau. Echte pitt-poezen konden helaas niet geregeld worden vanmiddag. 090117-fr-02Hieronder staat de foto die ik tijdens hun afscheid heb genomen.

Het is zo ontzettend leuk, boeiend en vooral leerzaam om dit soort discussies te voeren. Maar het moeilijkste is natuurlijk, wat we ermee doen.

Ben benieuwd naar jouw nieuwe ervaringen. Ik ga zometeen proberen om een stuk voor mijn weblog te maken via mijn mobiele telefoon. Heeft Hans M. zonet voor me uitgezocht.

Groet, en hoop snel weer van je te horen.

Ella

januari 19, 2009 - Posted by | communiceren | , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

