Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Het puberende brein

Hoi Ella,

Na inderdaad een heerlijke kerstvakantie waarin je weer even tijd hebt om om je heen te kijken nu weer terug. Ik heb het cadeautje van ons CvB gelezen en ben onder de indruk van het wetenschappelijk onderzoek van Eveline Crone. Ze heeft de ontwikkelingen van hersens onderzocht bij adolescenten / pubers. Uiterst boeiend om het boek Het Puberende Brein

te lezen. In het programma Noorderlicht vertelt ze er het een en ander over. Krijg je toch een ander beeld waarom studenten moeilijk kunnen plannen; waarom ze soms niet vooruit lijken te komen; waarom ze niet direct doen wat je vraagt. Daar ligt zeker een uitdaging in meer aansprekend onderwijs voor onze doelgroep. Lees in ieder geval hoofdstuk 5. Gaat over het creatieve brein. Onbegrensde mogelijkheden bij de jongeren! En gelukkig begrijp ik nu ook iets beter waarom het bij mij thuis het ene moment harmonieus is en het volgende moment ‘knettert’. Gelukkig blijf ik als ouder ook creatief in die situaties!

januari 6, 2009 - Posted by | boek | , ,

4 reacties »

  1. @masja Heb het boek ook gelezen, in eerste instantie omdat ik als opvoeder van 2 jonge dames wat wilde leren over onredelijk gedrag, onverklaarbare woede-aanvallen en de weigering om simpele verzoeken in te willigen. Tenminste, dat vond ik…. Inmiddels weten we beter🙂
    Het werd ook “eng” toen ik me realiseerde dat we met de wijsheden van Eveline in ons werk maar weinig doen. Helaas leggen we dan nog vaak onze eigen “volwassen” maatstaven aan om “andersdenkenden” te beoordelen. Het is precies zoals je zegt: ineens snap je waarom studenten nooit in week 1 met hun opdrachten beginnen.
    Interessant wordt het ook bij de vraag: kun je er wat mee doen en wat dan? Accepteren we het puberende brein, en passen we ons aan aan onze klanten omdat we dan het onderwijs effectiever kunnen maken. Of trekken we ten strijde omdat we toch het beste voor hebben met ons kroost en we het toch zeker wel beter weten, want we weten wat ze te wachten staat als ze later groot zijn (lees: de natuurlijke houding van een docent?). Dus als ze niet kunnen/willen plannen dan zullen we ze het %*$# leren…. Nou de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar ik ben nog zoekende.
    Ik heb na het lezen van het boek minstens zoveel over mezelf geleerd als over mijn kids/studenten. Volgend jaar als cadeautje voor docenten😉

    Kees

    Reactie door Kees van het Hof | januari 7, 2009

  2. Hoi Kees,
    Leuk dat je het boek ook hebt gelezen. Zoals Eveline Crone in het interview zegt moeten we ons als de ‘externe cortex’ beschouwen. In feite zijn wij dus best nodig in de sturing van de hersenontwikkeling van jonge mensen. Nou nog even bedenken hoe we deze sturing interessant, boeiend, levendig, leerzaam kunnen maken. Misschien moeten we met een aantal collega’s maar een keer een ‘zoektocht’ organiseren. Wordt vast een hele interessante.
    Groet,
    Masja

    Reactie door Masja | januari 7, 2009

  3. Hoi Masje,

    Ga het boek zeker lezen!

    Wellicht nog eens goed om het oor te luister te leggen bij het netwerk grote bedrijven en het nieuwe leren waarin o.a. Philips, OCE en Chorus zitten. Daar brainstormen ze hoe ze opleidingen het beste kunnen aansluiten bij de “breinen” van hun medewerkers.

    Reactie door tonny | januari 9, 2009

  4. Dit boek vind ik ook een openbaring. En ook een hele geruststelling als je zelf kinderen in de puberleeftijd hebt. Dan verklaart het een heleboel. De conclusies vind ik af en toe wel wat voorbarig. Leuk idee van het CvB om het als verplichte kost voor het management van de HAN voor te schrijven.

    Reactie door Ella Hueting | januari 12, 2009


Geef een reactie

