Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Hoe gebruik ik nieuwe media bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, faculteit Techniek (HAN)

clip_image002[24]


Inleiding
clip_image002[26]

Sinds 1 september ben ik bij de HAN begonnen als nieuwe mediaspecialist/blogger bij de faculteit Techniek. In dit artikel dat ik schreef voor About:blank geef ik een overzicht welke nieuwe media ik gebruik, hoe en waarom.

Twittercase
Mijn aanstelling bij de HAN is gelijk een prachtig voorbeeld van hoe nieuwe media werken. Ik ben nl. via Twitter geïntroduceerd en in Twittersnelheid was ik aangenomen (2 dagen van gesprek tot aanstelling). En die introductie werd gedaan door Guido Crolla, docent aan de HAN, die ik niet kende. Hij leest mijn blog en ik de zijne. De aanbevelingstekst die hij schreef was gebaseerd op mijn online presence in allerlei online netwerken en mijn blogs en dergelijke. Er was geen vacature, dus ook geen profiel en ik heb geen brief geschreven. Kortom: er was geen sprake van een procedure. De directie van de faculteit Techniek had de moed om een kans die zich in haar ogen voordeed aan te pakken.
Waarmee (voor mij althans) maar weer eens duidelijk wordt hoe belangrijk een online presence is, hoe nieuwe media werken en hoe je kansen kunt pakken als ze zich voordoen als je je antennes goed gericht hebt.

HAN’s on Experience weblog
Belangrijkste drager van de activiteiten die ik voor HAN Techniek doe, is mijn weblog HAN’s on Experience. Die ben ik zo’n 4 jaar geleden begonnen ben. Ik zie mijn weblog als een hybride blog. Vanuit mijn eigen professionaliteit en voor mijn werkgever plaats ik daar zaken die ik tegen kom. Dus geen echte HAN-blog met de HAN huisstijl e.d., maar mijn eigen blog, die zich nu verbindt met de HAN, maar ook met mijn eigen netwerk. En zo verbindt het mensen. Duidelijk dus een voorbeeld van het concept ‘Small pieces loosely joined’.
Als blogtool heb ik MovableType geïnstalleerd bij provider Dreamhost, om ervaring op te doen met het beheer en dergelijke. Voordat ik MovableType zelf geïnstalleerd heb, heb ik een tijdje gebruik gemaakt van TypePad. Dat was een blogtool die elders ‘draaide’.

Videoblogs

clip_image002[15]clip_image002[20] clip_image002[22]
Waar ik vanaf september bij de HAN veel mee werk is video. En die plaats ik op mijn weblog (videoblogs), YouTube, Vimeo en blip.tv. Inderdaad, ik plaats ze op meerdere plekken. Dat doe ik om enerzijds het risico te spreiden, maar belangrijker nog: niet iedereen zit/kijkt op dezelfde plek. Door de video’s op verschillende plekken neer te zetten bereik ik misschien verschillende doelgroepen/mensen. Ik plaats ze ook op mijn hyves.
Het videobloggen ofwel het laten zien van mensen en hun projecten, ideeën en visie is iets dat ik sinds ik bij de HAN werk meer ben gaan doen. Kennelijk zegt dat iets over mij. Ik vind het leuk en interessant om mensen aan andere mensen te laten zien. Ik voel me ook connector. En omdat je niet iedereen altijd in real life kunt verbinden, gebruik ik de camera om met die mensen kennis te maken. Interessant vind ik dat.

Podcasts
Een podcast (ofwel audio/mp3) plaats ik eigenlijk alleen op mijn weblog. Ik doe dat momenteel niet zo veel. Maar ik overweeg om dat medium frequenter te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld als een soort dagboek met interviews.

Foto’s

clip_image002[28]
Regelmatig plaats ik foto’s in Flickr. Die foto’s laten vaak mensen zien. Mensen die op HAN evenementen waren of studenten die een sportdag hadden of een interessant project. Eigenlijk is dat dus net zoiets als mijn videocamera. Via die foto’s laat ik je kennismaken met andere mensen. Je ziet de HAN wereld door mijn ogen. Geinig!

SlideShare

clip_image002[30]
Slideshare is een prachtig medium om presentaties in te laten zien. Telkens verbaas ik me weer over de kracht van deze toepassing. Presentaties waarvan je denkt, wie zit daar nu op te wachten, worden dan in een paar uur tijd 50x bekeken! Ofwel bedenk zelf niet wie waarop zit te wachten, maar laat de lezer/bezoeker dit zelf doen. Als je tellertje van bezoekers aan een presentatie op 0 blijft staan, mag je stellen dat er niemand in geïnteresseerd was. Maar dat zal niet vaak zijn. Eigenlijk is dit ook The Long Tail: er zijn altijd kleine groepjes mensen die ergens in geïnteresseerd zijn. En via het internet weten ze je te vinden. Daarom is het ook goed om veel online te zetten. Ik vind het zonde als presentaties die je gegeven hebt aan een groep mensen in real life vervolgens op je harddisk staan. Waarom de sheets niet delen met anderen? Die hadden misschien ook wel in de zaal gezeten als ze er van geweten hadden. SlideShare maakt je publiek van je presentatie groter. En mensen kunnen je presentaties weer delen met anderen.

Scribd
clip_image002[32]
Scribd vind ik een toepassing waarmee je documenten in je blog kunt zetten. Vaak doe je dat met een link naar een document, maar ik vind het mooier als je dat document meteen ook kunt zien. En hier geldt natuurlijk ook weer dat anderen die documenten weer kunnen vinden en ook weer kunnen delen (als je dat tenminste toestaat).

Twitter

clip_image002[34]
Twitter is een microblogging tool waarmee je in 140 tekens aan kunt geven wat je aan het doen bent en waar je bent. Het is een tool voor je realtime online conversation. Je ‘praat’ dus met meerdere tegelijkertijd. Je kunt je contacten laten weten wat je bezighoudt, wat je creëert en je kunt je vragen stellen. En zoals ik in het stukje Twittercase heb beschreven, wordt het ook gelezen door professionals die personeel zoeken of andersom mensen die een baan zoeken. Ja, en er wordt ook gewoon gezellig gekletst zoals in een café.
Mensen weten nu ik bij de HAN werk, me te vinden via Twitter als ze er een presentatie geven, in de buurt zijn of een afspraak hebben of willen hebben. Ook studenten communiceren regelmatig via Twitter voor het maken van een afspraak of gewoon voor advies. Een snel medium waarin drempels verdwijnen en je de wereld kunt laten weten wat je denkt, vindt, doet etc.

LinkedIn, Plaxo, Facebook
clip_image002[36] clip_image002[38] clip_image002[40]
Met de social networkingtools LinkedIn, Plaxo en Facebook bouw ik aan mijn online profiel. Gecombineerd met alles wat ik op internet aan content creëer maken ze onderdeel uit van mijn context en dus van mijn online presence. Het zal duidelijk zijn dat als je die context van mij nu bekijkt, er een duidelijk verbinding is met de HAN. In het verleden was die context meer gekleurd door mijn vorige werkgever. Mooi hoe zo’n context zich aanpast en mee kleurt met je eigen professionaliteit, groei en plek in de wereld.

Nog meer?
Ik gebruik nog een aantal tools meer. Ik noem ze hier even, zodat je even kunt kijken of het iets voor je is. Misschien brengt het je op een idee. Het zijn o.a. ziki, naymz, LastFm, Xing, FriendFeed, ClaimId, Jaiku, MyOpenId, AttenionTrust, Technorati, del.icio.us, dailymotion, librarything en netvibes. Het zou te ver voeren om daar in dit artikel op in te gaan. Daarnaast pas ik ze niet specifiek toe voor of bij de HAN. Maar ze bouwen wel aan een online presence of helpen je efficiënt zaken online op te slaan of te delen. Ofwel: connecting & sharing.

Olievlek?
Door al die tools (en er zijn er nog veel meer) die ik gebruik, ontstaat er binnen de muren van de HAN wel enige turbulentie. Er komen vragen los als: hoe plak je die YouTube video’s nu in het content management systeem? Kan ik ook gaan bloggen en hoe doe ik dat? Wat zijn de veranderingen/trends in het marketing landschap en de samenleving? Moeten we blogs aan/in de HAN website aanbieden etc. etc.
Prachtig hoe een aantal mensen de nieuwe media omarmen en gaan toepassen of er geïnteresseerd kennis mee maken. Niet top down, maar bottom-up. Een soort olievlek dus die zich langzaam uitbreidt.

Management aan het bloggen en twitteren
Een mooi voorbeeld van hoe zoiets gaat, is de weblog van mijn faculteitsdirecteur Techniek, Ella Hueting en instituutsdirecteur International Business, Masja van Fruchten. Tijdens het bezoek van ons drieën aan Upstream (Marco Derksen) opperde ik het idee om samen een weblog te beginnen. Dit om interfacultair bezig te zijn, het voorbeeld te geven van wat kan en de connectie met de buitenwereld tot stand te brengen. Half december bracht ik de WordPressblog “Creatieve Verbindingen tussen Ella en Masja” in de lucht, waarop beiden gelijk aan het bloggen sloegen. En gelijk werd ook met Twitter begonnen. Verbaasd zagen beiden hoe snel ze reacties kregen en contacten. HAN medewerkers reageerden enthousiast op hun blog en van ‘buitenaf’ waren er ook snel enkele fijne reacties.

Conclusie
Je kunt er lang over praten over nieuwe media, maar nog beter is om het gewoon te gaan doen. Dan ervaar je of het iets voor je is en of het dat brengt wat je er van verwacht of hoopt.
Mij brengt het telkens weer inspirerende mensen en visies. Kan ik via de nieuwe media connecten en delen. En mag ik fijne mensen met hun eigen wijsheid in beeld brengen. Misschien gaat het eigenlijk allemaal wel om aandacht, openheid en authenticiteit. Aandacht voor anderen, aandacht voor andermans ideeën. Openheid die je zelf hanteert en creëert. Vanuit de authenticiteit van jou zelf en de ander. Nieuwe media vind ik bij uitstek geschikt om authentieke zaken en mensen te laten zien of er over te schrijven. Immers: de mens staat centraal en het web dat zijn wij.
Ik ben in ieder geval blij dat ik de kans krijg bij de HAN om er mee bezig te zijn. Elke dag leer ik nieuwe dingen, ontmoet ik nieuwe mensen en elke dag verwonder ik me over de duurzame veranderingen die plaats vinden. Nieuwe media helpen me die verwondering, mensen en veranderingen te laten zien en te verwoorden. Daarnaast heb ik het idee dat ik een klein steentje bij kan dragen aan de collectieve wijsheid en zinvolle context online.

clip_image002[42]
Hans Mestrum
Nieuwe mediaspecialist/blogger Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Cc:by-nc-sa

(het document staat ook in Scribd)

januari 5, 2009 - Posted by | artikel | ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: