Creatieve Verbindingen van Ella Hueting

Overpeinzingen van een onderwijsmanager

Spannend!

Spannend! Mijn eerste bericht op onze weblog. Hans heeft ons geintroduceerd in het bloggen. Masja en ik liepen al langer met het idee rond om eens wat meer openheid te geven over waar we al niet dagelijks mee bezig zijn. Aan studenten, medewerkers, ouders van studenten, bedrijfsleven. En ook om meer verbinding te leggen tussen onze opleidingen. Techniek mag immers best wat communicatiever worden en omgekeerd is techniek tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met communicatie en commercie.

screenhunter_03-dec-16-2202Ik kom net terug van de laatste bestuursbijeenkomst van dit jaar van het Kenniscentrum Beta/Techniek. Het KC/BT heeft tot doel om techniek zichtbaarder te maken, en het imago van techniek te verbeteren. Op die bijeenkomst kwam het activiteitenplan van KC/BT aan de orde: veel mooie ambitieuze plannen. En de onvermijdelijke vraag op dit moment hoe de kredietcrisis zal uitwerken op de technische sector. Iedereen is ervan overtuigd dat we nog meer technische afgestudeerden moeten aanleveren, en dat de kredietcrisis nu even een domper is. Maar in de technische sector is zo’n dip natuurlijk meteen voelbaar. Zoals collega Wil van Pinxteren van het ROC RijnIJssel het verwoordde: we staan nu in de file en wanneer gaat die file weer rijden? Daar weten we vast morgen het antwoord nog niet op.

Maar voor ons staat vast dat we met onze ambitieuze plannen door moeten gaan. Techniek is namelijk niet alleen belangrijk voor de technische sector, maar wordt ook steeds belangrijker in sectoren zoals de gezondheidszorg en rondom thema’s als milieu.

Ik hoop op deze blog nog veel van onze ervaringen en plannen met techniek te kunnen delen. Deels ook in discussie met Masja. Dan houden we elkaar scherp!
Hans, dank voor deze nieuwe ervaring, want zonder Hans…

december 16, 2008 - Posted by | Uncategorized | ,

10 reacties »

  1. Leuk posting Ella! Het begin is gemaakt. Succes met bloggen en welkom in de blogospereūüėČ

    Reactie door Hans Mestrum | december 16, 2008

  2. Hallo Ella en Masja,
    Welkom in de wereld van het bloggen!
    Hoewel ik al 3,5 jaar bij de HAN werk, hebben we elkaar nog niet ontmoet. Nu hebben we dan toch, via dit medium, contact. Waarmee ik maar duidelijk wil maken dat gelijk een connectie tot stand komt die ‘in real life’ nog niet gelegd was. Ook zie ik op de post van Masja al een eerste reactie van een andere ‘edublogger’. En daar zijn er best een boel van in hogeschoolland!
    Dat het woord ‘verbindingen’ in jullie blogtitel staat is dan ook een goede keuze. Dat is namelijk de kracht van bloggen. Zo liet ik Hans Mestrum pas nog weten dat ik me sinds ik zijn weblog volg meer betrokken voel bij het onderwijs. Over verbinden gesproken…
    De kans is overigens groot dat we elkaar binnenkort zullen spreken over bloggen bij de HAN. Daarover later meer. Voor nu: Veel succes met bloggen!

    Reactie door Geert Veneklaas | december 16, 2008

  3. Beste Masja en Ella,

    Leuk om van deze verbinding te lezen!

    Ik probeer de verbinding nog wat traditioneel in stand te houden!

    Ik heb net een leuk gesprek gehad met Jonn Rijpma (IBL en CE) en Egbert Veldhuizen (TBK & Jan Kromdijk (TBK) over de verbinding van IBL studneten van de FEM naar techniek via de TBK Minor Indutsrial Commerce (Engelstalig).

    Veder proberen we via NEVI (Inkoop) en FENEDEX samen verbindingen te leggen vanuit onze opleidingen naar deze twee professionele organistatie op het gebied van inkoop (NEVI … misschien zelf een lectoraat?) en internationale (FENEDEX)

    Groeten,

    Jan Jansen

    Oplediingscoördinator TBK

    Reactie door Jan Jansen | december 17, 2008

  4. Hi Jan, wat leuk om je hier tegen te komen. Leuk over die verbinding tussen TBK en IBL. Misschien wat traditioneel, maar er gaat uiteindelijk toch niets boven een goed gesprek. Ben benieuwd te horen wat er van komt.
    Groet, Ella

    Reactie door Ella Hueting | december 17, 2008

  5. Prachtig voorbeeld van ons management, bravo Ella en Masja!
    Kan dit een aanloop zijn om thema’s als creativiteit en innovatie een vaste plaats te geven in wat wij studenten als bagage meegeven? Natuurlijk is dat zo. Ik denk graag mee met jullie: hoe kunnen we onze studenten leren zover mogelijk te springen?

    Tot ziens!

    Reactie door André Weber | december 18, 2008

  6. Beste Masja en Ella,

    Ik ken jullie beide, maar niet allebei van de HAN. Zag net een vermelding van deze blog bij de Informail (goed medium trouwens, dat lees ik altijd!) en dacht: dat moet ik zien!!

    Leuk dat jullie het zo oppakken, het is idd redelijk verslavend als je het leuk vindt. Ik merk dat je bij het regelmatig bloggen ook een soort ordening krijgt van dingen. En als je later weer terugleest wat je hebt geschreven is het ook een soort dagboek.

    Wel goed dat jullie het initiatief hebben genomen. Benieuwd of we binnenkort iemand van het CvB zien bijschuivenūüėČ

    Ik zie jullie beide binnenkort wel weer, op welke plek dan ook!

    groet,

    Miriam

    Reactie door Miriam Zwaan | december 18, 2008

  7. Wat een mooie blognaam! En wat een inspirerend initiatief om op deze openlijke manier met elkaar in gesprek te gaan, hierbij anderen uitnodigend om zich er ook in te mengen. Een mooie manier daadwerkelijk creatieve verbindingen te leggen!

    Bij deze wil ik jullie bij deze graag Great Place To Live.nl onder de aandacht brengen. Misschien hebben jullie er al wel eens van gehoord, of heeft Hans er wel eens wat over verteld. De laatste krant gaat over het nieuwe leren. Er liggen er een paar op de HAN en hij staat in PDF op de site. Vanuit verschillende invalshoeken wordt leren & onderwijs belicht; mooie voorbeelden van pioniers die het anders (gaan) doen.

    Rondom dit thema is een (online) community aan het ontstaan. In het kader van leggen van creatieve verbindingen nodig ik jullie van harte uit om daar eens een kijkje te komen nemen. :o)

    Reactie door Gerjanne Tiemens | december 19, 2008

  8. Ik zal met interesse jullie volgen! Goed initiatief. Ik hoop dat hier ook af en toe kritiek gegeven mag worden (zo wil ik tegen Andre Weber zeggen: gebruik het woord ‘bagage’ maar niet meer ;-)).

    Reactie door Aljo Hartgers | december 22, 2008

  9. Hoi Ella en Masja!

    Veel succes met jullie blog in 2009!
    Ik volg het allemaal graag!
    Misschien dat we af en toe ook een stukje mogen doorplaatsen op http://www.coolregion.nl?

    Gr Ingeborg

    Reactie door Ingeborg van den Heuvel | januari 5, 2009

  10. […] Daarin heb ik ook gevraagd hoe ik nu de discussie op gang kan houden en iedereen kan informeren. In mijn eerste blog gaf ik al aan dat die discussie voor mij o.a. de reden was om deze weblog te starten met Masja. Nu […]

    Pingback door Themalunch Autotechniek « Creatieve Verbindingen tussen Ella en Masja | januari 8, 2009


Geef een reactie

